Försäkringsbolaget If berättar om den senaste contentbygget med inredningsprogrammet If Stilsäkert och om samarbetet med Alex & Sigge.
Efter sommaren lanserade If webbtv-serien If Stilsäkert, som gjorts i åtta delar. Programmen är en blandning av säkerhetsrådgivning och heminredning med Amelia Widell, stylist och fotograf, som inreder människors hem samtidigt som If bidrar med handfasta tips och råd om hur man säkrar sin bostad.
– Vi har mycket kunskap om hem och säkerhet, genom att kombinera den med inspirationsdrivande innehåll så är det lättare att nå människor. Vi vill vara en del av människors vardag och ha ett så personligt tilltal som möjligt, säger Kajsa Svärd, marknadsansvarig Privat på If.
Hon förklarar att content marketing är ett bra komplement till andra marknadsaktiviteter. If jobbar med innehåll i värdebyggande syfte och tror att hjälper till att skapa nära relationer med kunderna.
I arbetet med Stilsäkert-serien utgick If från att de ville göra rörligt material. Syftet var att på ett personligt vis kunna inspirera och informera om hur man undviker skador, utan att använda pekpinnar. If stilsäkert gjordes i samarbete med Nyheter24 Gruppen. Annars samarbetar företaget huvudsakligen med reklambyrån Forsman Bodenfors.
– Beroende på vad vi vill göra för aktiviteter så plockar vi upp olika partners. Vi valde att göra rörligt den här gången då vi märkt att det efterfrågas mer och mer. Video är lätt att ta till sig och det är ett bra sätt sätta en personlig prägel på materialet.
If Stilsäkert visas på Youtube och på If.se, där kan man också ta del av kompletterande material som försäkringserbjudanden och säkringsmetoder. Amelia Widell har även lagt ut programmet på hennes inredningsajt Lovleylife.se, både hon och If puffar för avsnitten i sociala medier. Hittills har If haft över 150 000 visningar av programmet.
If Stilsäkert är inte försäkringsbolagets första contentsatsning. Sedan 2012 har bolaget stått som huvudsponsor till Alex & Sigges Podcast. De har också gjort webbtv-serien If Smart tillsammans med produktionsbolaget OTW. Den lanserades inför sommaren 2014 och innehåller bland annat smarta tips inför semestern. Kampanjen ligger fortfarande tillgänglig på if.se för de som undrar hur man håller växterna vid liv när man är borta eller om man behöver hjälp att packa väskan.
Vad ser ni för effekter av att jobba med innehåll?
– Eftersom vi jobbar med det parallellt med andra marknadsaktiviteter så är det svårt att särskilja effekterna av just contentbitarna. Vi vet att de som lyssnar på Alex & Sigges Podcast gillar If mer än andra försäkringsbolag. Det innehåll vi gör är till för att få effekter på lång sikt.
Kajsa Svärd berättar att Ifs största konkurrenter är de andra tre försäkringsjättarna på den svenska marknaden: Länsförsäkringar, Trygg Hansa och Folksam.
– Alla pratar om content just nu. Det är självklart att företag måste göra marknadsföring som kunderna är intresserade av att ta del av, annars når man inte fram. Det finns bra möjligheter att lyckas eftersom vi numera kan styra budskap dit där kunderna befinner sig och fråga vad de önskar sig. Som företag gäller det att vara så relevant som möjligt för sin målgrupp. Vi har även visionen att visa att If är ett modernt bolag som vågar testa nya kanaler.
Kajsa Svärd fortsätter:
– Dialogen med kunderna är väldigt viktig, vi har fått fin respons på de innehållsbitarna vi har gjort. Jag tror att man som företag tjänar på att vara öppen och kunna bjuda på sig själv, vi låter Alex & Sigge driva med oss ganska mycket och det tror jag är bra.
Just nu är If aktuella med reklamkampanjen Watch your back som är framtagen av Forsman Bodenfors. I den presenterar If tillsammans med klädmärket Anne-Sofie Back en moderiktig kollektion reflexplagg.
– Oavsett mål och kanalval är det viktigt att det man gör ligger nära verksamheten. Företaget måste kunna bottna i marknadsföringen, det är viktigt att kunna stå för budskapet.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...