Ica Sveriges sociala medier-ansvarig vill lösa användarnas vardagsproblem med mat-content.

– Vi jobbar väldigt aktivt med våra sociala kanaler och har ett stort fokus på att samtala och engagera oss med vårt community. Det är kärnan i hur vi utformar stora delar av vårt content. Genom att förstå vad våra kunder vill se mer av så kan vi vara både relevanta och stärka varumärket samtidigt som vi är reaktiva, säger Susanna Serenban, sociala medier-ansvarig på Ica Sverige.

Syftet med Icas sociala medier är att finnas där kunderna finns, möta deras behov, lyssna in och bättre förstå hur Ica kan lösa deras vardagsproblem.

– Självklart med fokus på mat och måltider.

De primära kanalerna för Ica är Facebook och Instagram.

– Där finns vi dagligen och jobbar aktivt både med content och community. Vi finns även på Youtube, Snapchat och Pinterest.

Som ansvarig för Ica Sveriges sociala kanaler jobbar Susanna Serenban ihop med den digitala redaktionen.

– Där är vi ett antal personer som är dedikerade till sociala medier. Vissa personer är dedikerade till att jobba med vårt community och andra arbetar mer med att ta fram innehåll. Sen har vi såklart ett nära samarbete med vår kundservice som dagligen hanterar alla möjliga olika ärenden på Facebook.

Hur skapar ni content till era sociala medier?
– På vår digitala redaktion arbetar vi dagligen med att själva ta fram innehåll till Ica.se. Vi jobbar också ihop med vår inhousebyrå och med externa byråer, då vi skapar väldigt mycket innehåll både inom ramen för kampanj men också redaktionellt på Ica.

Hur skulle du beskriva er innehållsmix i sociala medier?
– Jag tycker att vi har en bra mix av det vi ser att våra följare är intresserade av och det som Ica vill förmedla. Sociala medier-lanskapet präglas av algoritmer och därav relevans, vi måste förstå vad folk vill ta emot för typ av innehåll för att nå fram.

Ica Sveriges tonalitet i sociala kanaler ska vara öppen, konverserande och lekfull men samtidigt ödmjuk.

– Vi har riktlinjer för vår Social Brand Persona, alltså vem Ica är i sociala medier, som går hand i hand med vårt varumärke, och det hjälper oss att hålla dialogen enhetlig men samtidigt personlig med våra följare. Det är viktigt för oss att man som följare känner att det är en människa som sitter på andra sidan skärmen, och inte ett standardiserat autosvar.

Hur mäter ni genomslag och resultat i sociala medier?
– Vi gör löpande uppföljningar på daglig basis, där vi mäter det som går att mäta, för att se hur långt vi kommit över tid. Vi jobbar också mot gemensamma mål och kpier i vårt digitala arbete. Sociala medier är ständigt föränderliga vilket såklart gör det viktigt att dokumentera tidigare arbete och prestation.

Vilket innehåll är det som skapar störst genomslag i era sociala kanaler?
– En tydligt uppåtgående trend som fortsätter att öka är video, och det är också det som skapat mest genomslag i våra kanaler. Vi analyserar vad det är som funkar och inte funkar i våra videos och försöker hela tiden testa nya vägar att gå. Vi jobbar både med att förlänga tiden som spenderas med vårt innehåll samt vara snabba på bollen när det kommer nya format.

Vilken roll spelar rörlig bild idag på sociala medier?
– Det är så vi konsumerar innehåll i sociala kanaler idag. Rörligt är överlägset störst. Vi vill bli underhållna och upplysta, med minsta möjliga ansträngning, och snabbt. Så rörlig bild spelar en stor roll och det är något som alla företag, liksom vi, måste anpassa oss efter.

Vilka trender på sociala medier anser du är viktiga att haka på?
– Vår målsättning är att vara med och sätta trenderna snarare än att följa dem, men självklart anpassar vi oss mycket. Vego är ju ett bra exempel på en trend som vi märker av otroligt mycket just nu, och som fortsätter att växa. Trender som påverkar människors livsstil tror jag är viktigt att både förstå och haka på snabbt. Mitt arbete förutsätter att jag själv är intresserad av mat och av vad som bubblar inom det området. Jag testar alltid nytt och omvärldsbevakar för att hålla mig ajour.

Hur ser ni på Snapchat?
– Snapchat är som alla andra kanaler beroende av sina användare, som är både ombytliga och kräsna. Som tidigare nämnt så vill vi möta våra kunder och följare där de befinner sig. Om de hänger på Snapchat, så vill vi möta dem på Snapchat. I dagsläget ser vi det som en möjlighet att möta en yngre målgrupp, som vi inte når i andra kanaler. I vårt innehåll på Snapchat försöker vi erbjuda en behind-the-scenes-känsla som vi vet tilltalar våra följare, men vi gör såklart mer matrelaterat innehåll också.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...