Ica vilar tungt på sin reklamsåpa i sin marknadsföring. Den i sin tur är beroende av reklam-tv som tappar räckvidd och tittar. Med nya kanaler som Facebook och en app ska Ica kompensera för tappet.
Ica använder sig av flertalet reklam-tv-kanaler som bärare av Ica-såpan, med basen i TV4 och kanaler som TV3 och Kanal 5 som komplement. Men reklam-tv-kanalerna tappar tittare.
– Det finns en stor skillnad i utvecklingen mellan kanalerna. Självklart tittar vi på hur vi ska arbeta fragment med våra medieval sett i relation till hur räckvidden i de traditionella medierna utvecklas, säger Mats Liedholm, nytillträdd marknadsdirektör på Ica.
Ica har redan flera kanaler på plats som ska hjälpa till när traditionell tv tappar mark. På Facebook har Ica 235 000 följare som kan ta del av reklamfilmerna. Ica har också tagit fram appen Ica Play där det går att titta på reklamavsnitten.
– I räckvidd kompenserar vi mer än väl nedgången i linjär tv.
Appen har runt en halv miljon tittare per avsnitt. Det mest sedda avsnitten, Rosa Bandet, hade 1 miljon visningar i appen.
Hur vet då Ica att reklamavsnitten ses i sociala medier den vecka de visas i tv?
– Självklart kan vi följa och se vilken samlad räckvidd våra analoga och digitala investeringar ger.
Mats Liedholm berättar att Ica fortsätter att utveckla "kompletterande" kanaler för att säkerställa veckoräckvidden.
– Det diskuteras löpande. Vad diskussionerna innehåller vill jag inte dela med mig av.
Det är nya tider för de tunga marknadsdirektörerna och det är slut på resonemang som att lägga huvuddelen av budgeten i reklam-tv och sedan komplettera lite med helsidorsannonser.
– Som marknadsförare får man stå på tå i dag. Jag tycker det är kul. Det ställer krav på nya lösningar och gör jobbet oerhört stimulerande. Och i många lägen går det att öka kvaliteten i budskapet med de nya möjligheterna.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...