Branschorganisationen IAB, som organiserar ett 100-tal intressenter inom digital marknadskommunikation, ska börja certifiera mediesäljare.
– Det är ett stort projekt, berättar Charlotte Thür, vd för IAB.
IAB vänder sig till de stora mediehusen som Bonnier och Schibsted men även Nyheter24 och hoppas att ska låta sina säljare certifiera sig.
– Vi vill både höja kompetensen bland säljarna och sätta en kvalitetsstämpel för branschen. Det är viktigt. Kraven bland kunderna ökar och kommer att öka på dem som säljer digitala medier. I USA skickar IDG alla sina säljare på certifiering och anger sedan att de har certifierade försäljare. Det är dit vi vill nå.
IAB kommer erbjuda 25 platser vid fyra tillfällen under 2015.
– Det är en miniminivå att 100 ska vara certifierade i december 2015, säger Charlotte Thür som tror att det finns 300-400 digitala mediesäljare i Sverige i dag.
Medlemmar i IAB betalar 5 900 för certifiering, för andra kostar det 7 000 kronor. Efter två år krävs omcertifiering, som kostar 1 000 kronor.
Certifieringen bygger till största del på självstudier efter en gemensam introduktion. Ämnen som de digitala säljarna får ta till sig är online video, display och sök, standarder och native-annonsering. Utvärderingen görs via ett prov med 80 frågor.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...