Internetannonsörernas organisation IAB vill ta fram en branschkod för den nya dataskyddsförordningen. I höstens i övrigt digra program ingår även att fatta beslut om nya internationella annonsformat.

– IAB Sverige har en mycket intensiv höst framför sig. Vi har aldrig haft så mycket så tidigt inplanerat för hösten, säger IABs vd Charlotte Thür.

IAB rivstartar höstsäsongen med att köra återstarta arbetsgruppen Annonsvänligt Sverige.

– Vi startar med flera nya deltagare. Det är fortsatt viktiga branschinitiativ att tillsammans med publicister, adtech och köpare stävja och minska reklamtröttheten.

Arbetsgruppen ska även ta ställning till de nya standardannonsformat som IAB i USA har släppt. De nya annonserna är baserade på Lean-standarden, med HTML5-teknik, riktlinjer för ar, vr, sociala medier, mobil video, emoji-annonser och 360-graders annonser.

– Lean innebär lätta, krypterade annonser som stödjer Adchoices-funktionen och som inte ska upplevas störande. Nu ska arbetsgruppen ta ställning till om vi ska stöda annonsformaten.

Med i amerikanska IABs annonsformatsportfölj följer ”viktiga rapporter och studier från IABs stora nätverk i världen”.

– De ska vi förmedla på bästa sätt till den svenska marknaden.

Där kommer IABs nya medarbetare Maria Hagman som arbetar med kommunikation, in.

I början på september släpper IAB en uppdaterad version av rekommendationer för native-annonsering.

IABs arbetsgrupp för legala frågor går också varm.

– Gruppen ska jobba fram en branschkod med anledning av nya Dataskyddsförordningen, GDPR, i höst. Och med hjälp av vår moderorganisation IAB Europe fortsätter vi arbetet med att göra allt vi kan för att EUs Eprivacy-direktiv inte ska slå så hårt mot vår bransch, som allt tyder på just nu.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...