Beaconomist har intervjuat Malin Tegnhammar, kommunikationskonsult och grundare av digitalbyrån StrategicBranding, om hur man använder det sociala bildnätverket Pinterest i marknadsföringen.

Varför ska företag ägna sig åt Pinterest?
– Pinterest är en bildbaserad kanal och det material som säljer bäst i dag är bild och video. Det finns statistik som visar Pinterest är den mest konverterande av de sociala kanalerna. Alltså den som leder till flest köp, säger Malin Tegnhammar.

Hur gör man?
– Till en början registrerar man en företagsprofil. Då får man tillgång till Pinterest analytics-verktyg. Sedan är det bara att börja skapa anslagstavlor efter sina olika intresseområden. Det går att göra både publika och dolda anslagstavlor. Som inredningsarkitekt kan man till exempel välja att dela en anslagstavla med en särskild kund.

Malin Tegnhammar säger att Pinterest är en bra kanal för de flesta företag. Särskilt effektiv är den för de som har en bildvisuell produkt och en målgrupp som består av kvinnor i åldrarna 15-45.

– Men även om man inte säljer bildsköna produkter så som kakor eller mat går det att använda Pinterest. Huvudsaken är att man jobbar runt produkten och skapar innehåll som intresserar målgruppen.

Säljer man till exempel paketpapper ska man inte bara fota rullarna utan lägga tid på att göra fina paket och ta bra bilder på dem. Kanske kombinera fotografierna med julklappstips eller rim, förklarar hon. DIY (do it yourself) är ett populärt tema på Pinterest.

Vilka är de vanligaste misstagen?
– Det är att man inte skapar tillräckligt intressanta album utan bara jobbar med stel produktexponering. Det krävs att man skapar ett mervärde kring produkterna även om de är snygga.

Sammanfattningsvis:

1. Tänk igenom vad företaget vill visa upp och åstadkomma genom kanalen
2. Skapa album utefter det. Var kreativ och lägg krut på bilderna
3. Länka alltid bilderna till hemsidan och skriv en förklarande text. Pinterest är likt Google sökordsoptimerat.

Nedan listar Malin Tegnhammar några företag hon tycker gör ett bra jobb på Pinterest:

Bröllopsmagasinet Style Me Pretty, de använder Pinterest flitigt och har 5,7 miljoner följare.

Up North, svenskt företag som använder Pinterest på ett framgångsrikt sätt. 

Artifact uprising, ett företag som skapat hela sin framgång via Pinterest.
 

 

 

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...