Ola Janson är expert på gamification, marknadsföring via dataspel på byrån Awesome Group. Beaconomist får en snabbkurs i hur det går till att göra affärer med spel.
– Inledningsvis är det bra att veta att gamification kräver en långsiktig planering. Det är meningslöst att ge bort Ipads och medaljer för att nå mätbara mål under en kort kampanjperiod, säger Ola Janson, Creative director på Awesome Group.
Varför har gamification blivit så stort?
– Det snackas ofta om digitalisering och dagens ungdom för att förklara det. I motsats till många andra tror jag inte att det ökande spelandet har gjort gamification stort. Den gamification som görs är ofta så integrerad i olika tjänster att vi inte upplever det som spel. Det har blivit ett populärt sätt att kommunicera av den enkla anledningen att de gamla verktygen inte längre fungerar lika bra som de en gång gjorde.
Ola Janson berättar att appen Runkeeper och den professionella nätverkstjänsten Linkedin är två tjänster som är tydligt influerade av spel. Han understryker att det går göra spel av det mesta, och det behöver inte ske i form av en app.
– Egentligen hatar jag ordet gamification, det handlar om att göra tjänster som fungerar ihop med människor istället för att följa gamla mönster som hängt i sedan industrialismen. Det är viktigt att förstå att kunderna är en resurs som kan delta med kompetens. ICAs självskanning är ett bra exempel på hur man får hjälp av sina kunder samtidigt som de får ett förtroende som stärker relationen.
Ola Janson brukar ge företag och organisationer rådet att börja internt istället för att "slänga ut en finurlig app till flera miljoner kunder".
Internkommunikation, ökar det försäljningen?
– Det är den långa vägen. Externa tävlingar kan få försäljningssiffrorna att gå upp tillfälligt. För att en verksamhet ska bli framgångsrik krävs det att medarbetarna är nöjda och lojala. Det främjar varumärket och leder till goda kundrelationer. Det är också mer tacksamt och lätthanterligt att kommunicera inåt. Då har man en definierat mängd människor att vända sig till.
Ola Janson förklarar att gamification inte är så enkelt som många verkar tro. Det som särskiljer bra gamification från dålig är att den har ett djup. Det betyder att tekniken håller för att ge användaren olika utfall beroende av en kombination av handlingar. Många spel fungerar bara endimensionellt, likt en snitslad bana.
– För att det ska bli meningsfullt krävs det ett gediget designarbete. Det är inget som marknadsavdelningen eller någon byrå kan kasta ihop på en vecka.
Anledningen till att det kan vara effektivt att investera i intern gamification är att det är ett sätt att få en överblick av organisationen och det arbetet som utförs, och inte utförs.
– Intranäten är ofta otillräckliga till att visualisera det dagliga framåtskridandet. Det är viktigt för att lyckas förändra negativa skeenden innan det är för sent.
Ola Janson berättar att många företag inte upptäcker att verksamheten har problem förens dem ser röda siffror i redovisningen. När siffrorna väl bytt färg har problemen ofta hunnit bli stora och svåra att lösa.
– Med hjälp gamifierade interna system är det lättare att snabbt upptäcka om det finns något missnöje hos medarbetarna. För det är ofta det som skapar problem, det är då som personalen slutar vårda relationen med kunderna.
Han förklarar att intern gamifiering även förhindrar att missnöje uppstår från början. Ett väl designat system kan samla personalen och skapa teamkänsla. Det är också mer motiverande att göra ett bra jobb när man med, till exempel en app, kan få snabb och tydlig feedback.
– En viktig detalj är dock att gamification aldrig kan ersätta ett bra ledarskap. Det måste ske i samklang.
Ola Janson ger tre råd på vägen:
1. Anlita någon, gamification är komplicerat.
2. Tävla inte. I kommunikationsverktygslådan är tävlingen vinkelslipen, den är effektiv men kan inte användas jämt. Försök istället att skapa en fördjupad levande kultur med kunderna.
3. Tänk internt. Se till att verksamheten sluter upp bakom varumärket

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...