Alex Råberg, digital strateg på contentbyrån Baluba Branded Content, avslöjar hur ett företag putsar upp innehållet för att lysa ikapp med Youtube-stjärnorna.

Varför ska man driva en Youtube-kanal som kommersiellt företag?
– Det handlar om att finnas där företagets kunder finns. Och Youtube är världens andra största sökmotor efter Google, säger Alex Råberg.

Så man måste finnas där?
– Ja, det är en hygienfaktor för alla bolag. Men det finns säkert något undantag som bekräftar regeln. För bara några år sedan var Youtube en nice to have-kanal, nu är det en need to have-kanal. Särskilt för de företag som jobbar b2c, vars kommunikation riktar sig mot konsumenter.

Han förklarar att innehållstrategin för Youtube har förändrats över de senaste åren.

Tidigare krävdes inte alls samma kvalité eller mångfacetterade innehåll för att nå ut. Alex Råberg berättar att företag ska kunna leverera tre olika sorters content för att lyckas:

HYGIEN-INNEHÅLL
Grundläggande material om företaget och de produkter som man säljer. Något som inte kräver ständig uppdatering utan kan räcka med att man postar i samband med nya produktlanseringar eller verksamhetsförändringar.

HUB–INNEHÅLL
Engagerande content som postas regelbundet och relativt ofta, gärna någon gång i veckan. Detta kan med fördel göras i form av en följetång eller någon slags minisåpa.

HJÄLTE-INNEHÅLL
Storartat material som man kanske inte har råd att göra ofta men boostar kanalen med någon/några få gånger per år. Ett typexempel på detta är när österrikaren Felix Baumgartner hoppade fallskärm från stratosfären i Red Bulls regi.

Vilka är de vanligaste misstagen?
– Det är att tro att innehållet sprider sig av sig självt och att inte uppdatera kanalen i en jämn ström. Det är meningslöst att bomba ut massor av material i början för att skaffa tittare snabbt. De kommer glömma kanalen liks snabbt som företaget tappar tempo i uppdateringen. Det är bättre att lägga sig på en nivå som går att hantera.

Alex Råberg tipsar även om att kontakta någon av de redan stora Youtube-profilerna för att få draghjälp med tittare genom sponsring. 

KORT OCH GOTT:

1. TÄNK IGENOM INNEHÅLLET
2. DELA DET, GÖR DET SÖKBART OCH INTERAKTIVT
3. UPPDATERA KONTINUERLIGT

 

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...