Johnny Lindqvist, projektledare på statens medieråd och ansvarig för initiativet No Hate Speech Movement, jobbar med att ta fram forskningsbaserad kunskap i debatten kring näthat. Beaconomist har frågat honom hur man ska hantera hat i egna kanaler.
Vad är näthat egentligen?
– Det är svårt att svara på eftersom det är ett samlingsbegrepp som innefattar väldigt mycket. Både det som kan fällas rent juridiskt för till exempel hets mot folk grupp eller förtal men också de uttalanden som bara är rent taskiga och kränkande, säger Johnny Lindqvist.
Hur kan man som kommersiellt företag hålla hatet borta från sina digitala kanaler?
– För det första ska man vara tydlig med vad som kommer att tillåtas och inte. Man kan till exempel skriva ut exakt vad kanalen är till för. Till exempel ”Välkommen till vår facebooksida, här pratar vi om våra telekom-produkter. Allt som är ovidkommande eller bryter mot lagen kommer att modereras bort”. Generellt tycker jag att företag är för ängsliga och inte vågar ta bort det hat som förekommer.
Finns det inte en risk att varumärket skadas av att moderera dialogen för hårt?
– Kommersiella företag har inget ansvar att upprätthålla något demokratiskt samtal. Istället tror jag att varumärken kan tjäna på att tydligt ta ställning emot hat och kränkningar på nätet. Man får inte vara så rädd för negativa konsekvenser att man inte vågar städa kanalerna. Yttrandefriheten ger inte någon rätt att kränka andra, säger Johnny Lindqvist, och tillägger:
– Man måste fråga sig vilken bild man vill ge av verksamheten och vad man vill att kunderna ska mötas av när de besöker företagets olika plattformar.
Hur drar man gränsen mellan kritik och kränkning?
– Det är svårt eftersom jag blir kränkt av saker som kanske inte du blir. Det kan vara en idé att vara öppen med att allt som företaget upplever att någon tar illa vid sig av eller kan tolkas som ett personangrepp inte får förekomma.
Johnny Lindqvist poängterar att företag dock inte bara kan moderera bort hårt kritik som följer en skandal eller en kris. Då är det viktigt att kunna möta kunderna även om de är arga.
Vad finns det automatiska lösningar för att kontrollera dialoger på nätet?
– Jag har dålig koll på det men jag vet att det finns filter och maskiner som kan hjälpa till.
Kort och koncist:
1. Var tydlig med kanalernas syfte och vad som inte tillåts
2. Våga moderera bort kommentarer och anmäla människor som kränker andra
3. Var lite modig. Ta debatten och gör ett ställningstagande

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...