Farbod Bozorgzad, vd för app- och webbyrån Frontcell, förklarar hur man får upp en app på hyllorna hos App Store och vad som krävs för att den ska sälja.

– Apple har en App Review som alla appar måste gå igenom innan appen kommer ut på App Store. Denna process finns för att se till att apparna är tillförlitliga, fungerar som förväntat, och är fria från stötande material, säger Farbod Bozorgzad.

När appen är klar skickas den in till Apple för granskning tillsammans med bilder och app-beskrivning. Därefter tar det cirka sju arbetsdagar för Apple att granska appen. Följer appen alla riktlinjer (som Apple har satt upp) och testerna blir godkända, kommer applikationen att godkännas och läggas ut på App Store.

– I de fall där Apples testpersoner hittar eventuella buggar eller annat som inte följer riktlinjerna kommer applikationen att avvisas. Utvecklarna måste då rätta till felen och skicka in applikationen på nytt för granskning.

För att köpa en app krävs det att användaren har registrerat ett betal/kreditkort på App Store, vilket alla måste göra när man registrerar ett konto hos Apple. Därefter krävs det bara att användaren skriver in sitt lösenord vid varje köp så dras pengarna från det registrerade betal/kreditkortet. 

Vad kan man göra för att väcka intresse på App Store?
– Hamna på topplistan, gärna topp 25, är definitivt det ultimata för att många ”gratisnedladdningar". Har applikationen fått bra betyg av användarna ger det också appen en trovärdighet.

Vilken typ av appar säljer bäst?
– De som fyller en funktion i vardagen eller fördriver tid. Appar till barn och gå ner i vikt-appar är annars populära appar som är relativt enkelt att ta betalt för. 

Vad är appmakarnas största utmaning?
– Att på ett kostnadseffektivt sätt skriva kod till appar som fungerar bra på nuvarande och nya versioner av operativsystemen för alla olika telefonmodeller

 

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...