Ann-Catrine Snis, rekryteringskonsult på Experis IT, har flera års erfarenhet av att både leta och hitta UX-designers. För Beaconomist avslöjar hon vad som krävs av en arbetsplats för attrahera den eftertraktade it-kompetensen.
– Det råder en generell brist på it-kompetens i form av utvecklare och UX-designers i Sverige. Det är inte bara it-bolagen som söker folk med den kunskapen utan efterfrågan är bred och skär genom alla branscher, säger Ann-Catrine Snis.
Hon berättar att det allra bästa sättet att hitta vassa it-personer är genom kontakter. Det går självklart att använda digitala nätverk och databaser men nyckeln är ofta att känna någon som känner en annan. Men utmaningen är inte bara att hitta duktiga utvecklare utan att få dem att vilja jobba för en.
– Det är mycket viktigt att bolaget har ett bra varumärke, det drar verkligen kompetens. Oavsett om man driver ett känt bolag eller inte är a och o att bygga och underhålla varumärket. Google, Spotify och King är varumärken som attraherar inom it, trots det har dessa företag också svårt att hitta sådan här kompetens.
Ann-Catrine Snis berättar att det knappast är lönen som är den avgörande faktorn för att attrahera en UX-designer. I dagsläget finns det bara omkring 1 000 stycken verksamma i Sverige, därför krävs det mer. Hennes erfarenhet säger att flexibilitet och personlig utvecklingspotential är egenskaper som värderas högre än pengar.
– Många söker sig till bolag där personalen verkligen tas hand om. Ofta är kompetensutveckling inom ramen för tjänsten eller företaget något som efterfrågas. Det kan handla om att få möjlighet att gå kurser genom att frigöra tid från det dagliga arbetet eller att till exempel ta in folk som kan föreläsa.
Ann-Catrine Snis fortsätter:
– Det handlar främst om att kunna möta individuella behov. Är man ung utan familj kanske man föredrar att jobba sena kvällar eller tidiga morgnar, då bör inte det vara ett problem. Företagskulturen är också avgörande. Bolag med en positiv kultur har självklart en större chans att locka duktiga medarbetare.
Experis IT har dock noterat att det finns en del kompetens inom området som inte tas tillvara på. Bland annat finns det kompetenta engelskspråkiga utvecklare som inte får jobb.
– Många svenska företag kräver att man talar svenska. Antagligen tycker många att det är jobbigt att behöva anpassa sig och prata engelska på möten. Men man har mycket att vinna. Det samma gäller nyexade personer. Det kan vara en god investering för bolaget att lära upp någon utan arbetslivserfarenhet, avslutar Ann-Catrine Snis.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...