Maud Lindholm är journalist, i dag på Spoon men tidigare på SvD. Här beskriver hon hur arbetslivet förändrats efter flytten från nyhetsredaktion till contentkontor.
Maud Lindholm skriver för Svenska Dagbladets resebilaga. Tidigare var både den och hon en del av tidningens redaktion. Men för ett år sedan hamnade produktionen hos contentbyrån Spoon Publishing. Maud Lindholm berättar om kontraster och likheter mellan content och tidningsvärlden.
Vad är egentligen skillnaden på att vara "content-journalist" och journalist?
– Många klassiska nyhetsreportrar drivs av att avslöja fel och fusk. Då är det ofta företag och organisationer som man granskar. Journalistik inom content marketing sker med samma metoder men på en annan bevekelsegrund. Vissa journalister skulle nog ha svårt att jobba med content eftersom att det kräver att man anpassar sig efter det företag man representerar, säger Maud Lindholm.
Hur fungerar det med journalistiska riktlinjer i contentvärlden, ser de likadana ut?
– När SvD la resebilagan hos Spoon så skrevs det in i kontraktet att alla pressetiska regler ska följas. Arbetet sker enligt samma principer som på redaktionen. De direktiven gäller så klart inte alla contentprodukter utan beror på uppdragsgivaren.
Hon fortsätter:
– Den redaktionella kvaliteten på innehållet håller en väldigt hög nivå, det går inte att slarva på det området. När det gäller traditionella kundtidningar går arbetet ut på att använda journalistiska metoder och ett noggrant hantverk för att främja företag. Kvaliteten är en förutsättning för att få nya kunder.
Maud Lindholm förklarar att många företag har expertkompetens men att de saknar den journalistiska förmågan att kunna förmedla och presentera kunskapen, för dem är det viktigt att contentbyråer som Spoon finns. I takt med att nyhetsredaktionerna blir mer slimmade så tror jag att sakkunskap och expertis från företagssidan kommer att få ännu mer utrymme i media.
Hur skiljer sig dina dagar nu från när du jobbade på SvD?
– Egentligen väldigt lite. Den största skillnaden är att sitta på en arbetsplats där de vid samma skrivbord håller på med helt andra saker än jag. På en traditionell redaktion så känner man av att det börjar det surra på golvet inför skickning till tryck. Jag kanske skiljer mig från den traditionella nyhetsjournalisten, men jag skulle säga att man blir en bättre journalist av att se arbetet ur fler perspektiv. Har man skrivit eller producerat för både traditionella medier och företag så förstår man fler dimensioner av arbetet. På samma sätt tror jag att man kan bli en bättre journalist genom att ha arbetat med pr.
Hon säger att det bästa med att byta till contentbranschen är att det finns mycket energi och möjligheter. Tidningsbranschen hukar sig medan content blomstrar. Maud Lindholm anser att beror på flera olika saker men att en av dem är att företag blivit kunniga inom content marketing och insett effekterna av att använda journalistiska grepp för att nå ut.
– Ett spännande inslag i reklam och content är då företag vågar vara transparenta och lyfta svagheter. Som reklamen för Lidl. Det tror jag är ett sätt att skapa förtroende, förutsatt att svagheten kan vändas till något positivt.
Hur ser du på din yrkesroll, är du journalist, content-are eller medarbetare på Spoon?
– Det kan bli lite komplicerat när jag ska förklara det för folk. Jag säger att jag jobbar på Spoon, sedan måste jag berätta vad det är för ett företag. Slutligen är det dags att förklara vad content marketing betyder.
Hur ser du på att de olika marknadsdisciplinerna, håller de på att bli en och samma?
– Klassisk reklam har fått en så tydlig stämpel av att vara på låtsas, ingen går på det där längre. Med content berättar man om företags styrkor med hjälp av ett innehåll som intresserar mottagaren. De som jobbar med reklam har börjat förstå detta och därför närmar de sig content marketing, inte tvärtom.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...