IT-bolaget HiQ lever i något av en symbios med Volvo och bygger ett helt affärsområde inom it för självkörande bilar.
– Utvecklingen i fordonsbranschen går just nu snabbare än någonsin. För tio år sedan var det telekombranschen som drev teknikutvecklingen. Idag har automotive-branschen tagit den rollen. Den senaste generationens fordon ingår idag i ett stort ekosystem där de olika komponenterna kommunicerar med varandra. Digitaliseringen gör det också möjligt att utveckla helt nya erbjudanden och tjänster. Ett fordon som bilen är inte längre enbart ett färdmedel, utan en hel tjänsteplattform, säger Simona Bamerlind, affärsområdeschef för Automotive på HiQ Göteborg.
HiQ är en erfaren aktör i fordonsindustrin och samarbetet med bland annat Volvo Cars och Volvo AB startade redan 1998 och fortgår ännu.
– Idag levererar vi spetskompetens inom teknik för att koppla upp tjänster, utveckla framtidens Driver Interaction-system och utveckla aktiva säkerhetsfunktioner. Samtidigt agerar vi partner inom innovation genom konceptutveckling i projekt inom VirtualReality (vr) och Augmented Reality (ar). Ett fokusområde för HiQ är Autonomous Drive, det vill säga autonoma, självkörande fordon.
Men det som är HiQs kärnverksamhet inom Automotive är mjukvaran.
– Det är den som är HiQs bas och det är den som möjliggör teknikutveckling i automotive-branschen. Och vi har jobbat med att utveckla mjukvara i olika branscher sedan 1995. Och jobbat med mjukvara inom Automotive sedan 1998.
Idag sysselsätter HiQ mer än 250 personer inom automotive-branschen i hela Sverige med självklart tyngd på Göteborg (130 personer) och Stockholm. Simona Bamerlind driver ett team bestående av fyra konsultchefer/säljare och fyra affärsutvecklare.
– Jag skulle vilja säga att vi är Active Safety och Autonomus Drive år två av våra stora satsningsområden. Kunder som Volvo Cars, Volvo AV, Geely, Cevt och Zenuity använder sig av HiQs samlande kompetens antingen genom att ha HiQ konsulter på plats i sina projekt eller genom att ta hjälp av HiQ genom att lägga ut projekt på oss.
Simona Bamerlind vill inte gärna kalla konkurrenterna för just konkurrenter.
– Vi är partners i detta i branschen och ingen aktör klarar sig själv. Våra konkurrenter är potentiella partners.
Vilka ser du som potentiella partners?
– Alla produkttillverkade bolag, och bolag som jobbar med att utveckla tjänster.
– Till exempel har vi varit involverade i världens första storskaliga pilotprojekt för autonom körning.
Ett unikt forskningsprojekt och samarbete där tre av HiQs kärnområden; aktiv säkerhet, infotainment och uppkopplade fordon för första gången möts i samma utvecklingsprojekt. Förutom de samarbeten vi har med fordonstillverkare och deras leverantörer så är HiQ väldigt aktiva inom olika forskningsprojekt inom självkörande tillsammans med olika partners.
Vad har ni för samarbeten?
– Vi jobbar med alla fordonstillverkare i Sverige, Volvo Cars, Volvo AB, Geely, Lync&Co, Scania, med deras leverantörer så som Zenuity Autoliv, Alpine, Delphi. Som jag nämnde tidigare har vi samarbete både på plats hos kunden i form av konsulter on site eller internt på HiQ i form av projekt. Förutom kundprojekt med fokus på aktiv säkerhet och uppkopplade fordon har HiQ aktivt bidragit i olika forskningsprojekt såsom Non-Hit Car & Truck och Virtual Prototyping and Assessment by Simulation. Innovation som förenklar och skapar en tryggare och bättre vardag för människor.
Kan du berätta vad det är för projekt ni driver?
– Förutom kundprojekt med fokus på aktiv säkerhet och uppkopplade fordon har HiQ aktivt bidragit i olika forskningsprojekt såsom Non-Hit Car & Truck och Virtual Prototyping and Assessment by Simulation”.
HiQ vill skapa innovation som förenklar och skapar en tryggare och bättre vardag för människor.
– Vi jobbar väldigt mycket med simulering och snabbare leverans av mjukvaran så kallad ota (over the air) delivery. Vi jobbar med tjänsteutveckling inom uppkopplade fordon, vi jobbar med utveckling av olika upplevelse i bilen och utanför bilen med hjälp av, bland annat, vr och ar. Bara för att nämna några saker som vi jobbar med.
Hur utvecklas marknaden?
– Både fordonsmarknaden och mjukvaruutvecklingen är starka marknader och komplexa marknader som växer.
Hur långt i utvecklingen har branschen kommit när det gäller självkörande bilar?
– Det är en svår fråga för det berör hela branschen, med alla aktörer, kunder och konsumenter och det kräver inte bara produkter och mjukvara men även en beteendeförändring där konsumenterna ska vara trygga och vana vid att skriva mejl eller titta på film istället för att köra bilen. Det är en spännande resa och vi har kommit en bit på vägen, men har även en bit kvar.
Vad är nästa steg för HiQ Automotive?
– Att bilda nya partnerskap med våra kunder och andra typer av partners och vara spetsiga i vårt erbjudande och se till att hela branschen utvecklas tillsammans, inte själva.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...