Det är jag igen.
Först vill jag tacka så jättemycket för att du hjälpte till med förra årets önskan om att det sunda förnuftet skulle komma tillbaka till vår bransch. En svår önskan som jag tycker du lyckats uppfylla över förväntan.
Till 2018 skulle jag bli jättejätteglad om du kunde ordna så att branschen blir lite mer eftertänksam. (Observera: inte långsam, men eftertänksam.)
Såhär:
1. De senaste 10 åren har varit ett veritabelt virrvarr av reklam, pr, content, influencers, native och allt vad det heter förmedlat genom bilder, ljud och videor som sköljts över konsumenter och kunder så till den grad att antalet positiva till reklam har minskat inte till hälften men en tredjedel (från 54% till 18%) enligt Sveriges Annonsörers egna undersökningar. Sedan 2011 har medieinvesteringarna ökat med 16% samtidigt som priset för traditionella mediers reklamutrymmen på många håll har minskat. Kort sagt: det vräks ut reklam och allt fler gör vad de kan för att slippa se den, genom adblockers och prenumerationer på reklamfria tjänster.
2. Genom att nyttja den data som finns tillgänglig kan vi direkt se vem som sökt eller fastnat lite extra länge på en viss produkt eller tjänst – och därmed förse dem med ”relevanta erbjudanden”. Måttet på om dessa erbjudanden (reklam) är framgångsrika stavas konvertering, vilket utgör grunden för vilka kanaler som sållas bort och vilka som prioriteras upp. Kort sagt: den kortsiktiga försäljningen blir sanningen för vilken reklam som fungerar bäst. Heltokigt, vilket bland annat går att läsa i Jan Lindforss utmärkta LinkedIn-inlägg här.
3. Om alla tittar på samma data och agerar utifrån vad de ser är det kanske inte så konstigt att priset blir det största konkurrensmedlet för många. Istället för att leta efter konkurrensfria luckor i marknaden tenderar många företag att följa varandra i såväl erbjudande som medieval. Lite som när man går förbi Hötorget strax innan stängning och varannat stånd ropar ”HALVA PRIS”, eller som scenen i Hitta Nemo där måsarna börjar ropa ”MIN! MIN! MIN! MIN!” i näbben på varandra.
Tomten, jag önskar att fler annonsörer är mer rädda om sina reklampengar 2018. Jag menar (verkligen) inte att de ska spara eller dra ned på sina investeringar, utan vara mer noggranna med dem. Tänka efter på vilket/vilka sätt de kan särskilja sig bättre från sina konkurrenter, hur de kan få kunderna att uppskatta deras reklam istället för att bli irriterade på den och kanske framförallt hur de kan göra djupare analyser av sin data så att de hittar luckorna deras konkurrenter inte orkat leta efter.
Du förstår Tomten, reklam är tillväxtens motor och om vi inte börjar ta till oss de signaler vi får finns risken att den snart får samma status inom marknadsföring som dieselbränsle har i bilbranschen.
Daniel Collin, medieexpert på Barking Like Frankie

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...