Sveriges Annonsörer tar till ett nytt grepp för att skapa content och mervärden till sina medlemmar. Det handlar om att granska olika fenomen som är aktuella för medlemmarna. Först ut är en granskning av fejkföljare på Twitter.

Sveriges Annonsörer investerade en hel del tid i sin granskning. Först sammanställdes en lista på de 300 mest inflytelserika twittrarna i landet med Maktbarometern som utgångspunkt kompletterat med manuell handpåläggning. Därefter köpte Sveriges Annonsörer verktygen Twitteraudit och Fakers.statuspeople. Twitteraudit visade på 24 procent fejk i snitt medan Fakers.statuspeople vkom fram till 30 procent. Några konton hade uppemot 70 procent fejkföljare.

Inte nog med detta. Nu började Sveriges Annonsörer jaga Twitter som skulle ställas till svars. Till slut kommer Sveriges Annonsörer fram till Twitter europeiska chef för public policy.

Nu mejlar Sveriges Annonsörer ut sin ”nyhet”.

Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, var själv med och gjorde granskningen. Han berättar vilka slutsatser han drar för Sveriges reklamköpares räkning:

– Det innebär att man måste ha ett kritiskt förhållningssätt till siffrorna och att man behöver följa upp effekten.  Sedan om våra siffror är till 100 procent sanna, det vågar vi inte påstå.

En reflektion är att annonser på Twitter köps inte köps för enskilda twittrare. Så frågan är då hur viktigt det är att det finns konton med fejkanvändare?

– Nej, men dina annonser exponeras för fejkföljare så köper du för icke mänskliga följare. En annan aspekt är att det finns influerare som slår ihop sina följare i olika kanaler.

Kommer det fler granskningar?
– Det får vi se. Vi försöker leverera medlemsvärde i allt vi gör, det här är ett sätt att göra det på.

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...