Jag har ingen budget, men en bra affärsidé och en tjänst med internationell potential som ska lanseras. Jag behöver nå hög räckvidd, på kort tid med minimal budget. Hur ska jag tänka? Johan Rönn, på pr-byrån Angselius Rönn lämnar lätt dystra det-finns-inga-genvägar-besked.
Hur ska jag tänka?
– Bättre. Bra rådgivning kostar pengar. Det gäller finansiering likväl som varumärkesbyggande. Det finns många enmansbyråer som är otroligt billiga, men som inte skapar något värde alls, säger Johan Rönn.
Vad blir skillnaden om min startup är riktad till b2b eller konsument?
– Det är stor skillnad i marknads-pr. Du väljer andra kanaler och taktiker inom b2b respektive konsument. Men ett ungt bolag behöver också en identitet som företag, inte minst för att attrahera talang och kapital, någon sorts thought leadership (talespersonsroll). Den sortens varumärkesbyggande, corp-pr och employer branding, csr, ir etc, görs på ungefär samma sätt oavsett vad bolaget ifråga säljer.
Eftersom allt är nytt och ingen vet vilka vi är undrar jag hur vi får till en trovärdig story?
– Det är alltid litet hönan och ägget i den här fasen. Man behöver bekräftas som bolag, gärna genom artiklar i media, men media vill inte gärna hypa något som inte bevisligen fungerar. Min rekommendation är att utveckla en intressant thought leadership-position, med de budskap likväl som proof points som krävs för att göra bolaget intressant för media. Det är en väl definierad process med tydliga hierarkier och komponenter och när den väl är på plats är det relativt trivialt att bygga storytelling som gör det enklare att bli bekräftad av media och andra influerare. Men det är ingen trivial uppgift. Det kräver tid, analys, research, kreativitet och erfarenhet.
Det heter ju att the media is the message och nu undrar jag hur jag ska tänka kanalval med minimal budget?
– Man får vad man betalar för. Välj en billig byrå och det man levererar är en Linkedin-prutt som ingen ser och som inte gör någon skillnad. Välj en seriös byrå och du får ett uppslag i Dagens Industri eller 13 sidor i DI Weekend och plötsligt vill alla prata med dig.
Hur ska jag tänka när jag som startup väljer kommunikationskonsult?
– Leta efter kvalitet, erfarenhet, referenser, struktur, lönsamhet, rekryteringsstrategi och personalpolicy. Glöm inte att byrån ofta är en högst konkret länk mellan dig och medialt genomslag. Kassa byråer och juniora konsulter har inga journalister tid att prata med i dag. Å andra sidan (varning för skryt här) ringer media ganska ofta till Angselius Rönn och vill ha tips på storys, debattinlägg och annat med fokus på innovation och entreprenörskap. Kan bero på att vi aldrig pitchar strunt och det vet media om, säger Johan Rönn.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...