Några contentbyråer uppvisar goda rörelsemarginaler. De flesta contentbyråerna tappade dock i marginal under 2016.

De lönsammaste contentbyrån under år 2016 var Karlöf Marknadsföring som låg på en rörelsemarginal på 34 procent följd av Borg Owilli på 32 procent och Klintberg Niléhn på 31 procent.

grgerger
 

13 (11, år 2015) byråer hade en rörelsemarginal över 10 procent
15 (17) byråer låg på en rörelsemarginal på 0-9 procent
11 (6) byråer låg på en rörelsemarginal på under 0 procent

Det största lyftet i lönsamhet uppnådde IDG Content som förbättrade rörelsemarginalen med 32 procentenheter. Då hade byrån en negativ rörelsemarginal under 2015 på -11 procent. De ganska printtunga byråerna Bee och Brid ökade med 17 respektive 14 procentenheter. Endast dessa tre byråer uppvisade en ökning på rörelsemarginaler på över 10 procentenheter. 14 byråer ökade rörelsemarginalen. 2 uppvisade oförändrad rörelsemarginal 20 byråer minskade rörelsemarginalen.

mtu6uj66
 

Vi visar även listan över de största byråerna i omsättning räknat då det fanns ett par fel i tabellen vi visade i en tidigare utgåva.

okgowrjgo%E5rgw