Några contentbyråer uppvisar goda rörelsemarginaler. De flesta contentbyråerna tappade dock i marginal under 2016.
De lönsammaste contentbyrån under år 2016 var Karlöf Marknadsföring som låg på en rörelsemarginal på 34 procent följd av Borg Owilli på 32 procent och Klintberg Niléhn på 31 procent.
13 (11, år 2015) byråer hade en rörelsemarginal över 10 procent
15 (17) byråer låg på en rörelsemarginal på 0-9 procent
11 (6) byråer låg på en rörelsemarginal på under 0 procent
Det största lyftet i lönsamhet uppnådde IDG Content som förbättrade rörelsemarginalen med 32 procentenheter. Då hade byrån en negativ rörelsemarginal under 2015 på -11 procent. De ganska printtunga byråerna Bee och Brid ökade med 17 respektive 14 procentenheter. Endast dessa tre byråer uppvisade en ökning på rörelsemarginaler på över 10 procentenheter. 14 byråer ökade rörelsemarginalen. 2 uppvisade oförändrad rörelsemarginal 20 byråer minskade rörelsemarginalen.
Vi visar även listan över de största byråerna i omsättning räknat då det fanns ett par fel i tabellen vi visade i en tidigare utgåva.
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd