Digitalbyrån Rebel & Birds nya vd siktar på större och internationella projekt.

I somras tog Jonas Elgquist över som ny vd på B3-ägda digitalbyrån Rebel & Bird och antog uppdraget att göra byrån ledande inom digital produktutveckling. Jonas kommer senast från B3 Digital Xperience som han grundade och han efterträder Benjamin Glaser som fortsätter som chief experience officer. Enligt Jonas Elgquist är uppdraget tydligt:

– Att ta oss från vårt kontor på Sveavägen och ut i rymden. Vi ska etablera oss internationellt och komma upp rejält i leveransförmåga så att vi kan ta oss an fler och större projekt, säger han och berättar vidare om positionen Rebel & Bird ska ta på marknaden:

– Vi vill vara en ledande byrå inom digital produktutveckling. Vår kompetens inom digital strategi och digital growth kombinerat med en riktigt djup teknisk kompetens gör oss unika på marknaden. Vill man göra skillnad, är det oss man går till.

Under 2017 förvärvades Rebel & bird av it-konsultbolaget B3 (tidigare B3IT).

– Förvärvet har gjort att vi fått ett ökat sälj och större möjligheter till expansion. Vårt erbjudande är i grunden detsamma men vi attraherar större projekt idag.

Under 2017 backade Rebel & Birds omsättning från 19 till 16 miljoner kronor, på 18 anställda, och rörelseresultatet minskade från 3 miljoner till 1 miljon kronor,  något Jonas Elgquist tillskriver förvärvsproessen.

– Under den tidskrävande processen så tappade vi dessvärre lite fart i sälj och rekrytering. Det var egentligen ingen dramatik och skedde under kontrollerade former.

Enligt Jonas Elgquist är vändningen redan i gång.

– Den kom redan förra hösten och tog ordentlig fart i våras. Vi är idag 53 anställda, vi har full beläggning och resultatet ser riktigt bra ut.

Hur ser det ut för hela 2018?
– Det ser, just nu, ut att bli ett år som överträffar våra mål och förhoppningar på alla områden, vilket vi är stolta över.

Vilka tre saker är högst upp på din agenda i höst?
– Förklara för marknaden hur man arbetar med digital growth och varför det är avgörande för kundernas framtid.
– Förklara för marknaden varför Progressive Web Apps (PWA) är viktigt att förstå.
– Fortsätta arbeta med ledarskap och företagskultur för att kunna vara den arbetsplats våra medarbetare älskar även i vår snabba tillväxttakt.

Jonas Elgquist ser en mycket större öppenhet för att utforska och testa sig fram till bättre lösningar, baserat på ett datadrivet arbetssätt på den svenska marknaden.

– Många kunder kontaktar oss idag för att höra mer och growth.

En annan trend är enkel ux.

– Vi ser att i princip alla kunder idag, oavsett bransch, förstår värdet av en lättanvänd och engagerande upplevelse, säger han och lägger till:

– Det har länge gått mot att teknikleverantörer paketerar in mer och mer i sina produkter för att täcka många behov – och sälja mer omfattande och dyra produkter. Se till exempel på en del ledande CMS-aktörer som idag är väldigt mycket mer än ett renodlat CMS. Jag tycker att många av dessa leverantörer har svårt att hänga med inom allt de gör. De har en bra basprodukt och resterande delar tenderar att bli mer halvmesyrer eller ännu värre när basprodukten eroderar. Helt naturligt, kanske, men inte bra. Alla borde reflektera över detta och på vilket sätt det hindrar bra utveckling. Pengarna hamnar på fel ställen i projekten. Vi som leverantörer måste ha kontroll över teknikvalen och måste kunna byta pusselbitarna utan att göra det till ett mastodontprojekt. Idag måste man ha kompetensen att sätta arkitektur och arbetssätt på det sätt som passar situationen bäst, är mest prisvärt och ger bäst time-to-market. Jag tycker att man som kund idag skall vara försiktig med leverantörer som är för tajt knutna till specifika produktleverantör.

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter

alex@dagensopinion.se

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...