Det WPP-dominerade nätverket The Partnership ska erbjuda rådgivning inom reklam, content och media. Ansvarig för att bygga upp The Partnerships contenterbjudande i Norden är Daniel Roos.
Efter fem år Make Your Mark, lämnar Daniel Roos jobbet som operativ chef för att i stället driva fram The Partnerships nordiska contenterbjudande.
Daniel Roos berättar om jobbytet:
– Jag har haft en dialog med The Partnership under en period och den tog extra fart i slutet av 2017. Fem år på Make Your Mark var lagom, det var dags för nya utmaningar.
Daniel Roos beskriver tiden på Make Your Mark som väldigt rolig.
– Och den positiva kultur och utveckling som vi lyckades bygga genom sammanslagningen av Make Your Mark, DG och Aller Custom är jag väldigt stolt över.
Daniel Roos får en ny tjänst och rapporterar till Joachim Medalen som är vd för The Partnerships nordiska hubb. Dock blir han inte delägare.
I Norden jobbar 50 medarbetare.
– Vi växer dock snabbt, framför allt i Stockholm. Vi är redo för en positiv växtverk de närmsta åren. Kompetensmässigt har vi en väldigt stark organisation. Jag är väldigt imponerad av talangerna här.
Stockholmskontoret är navet i den nordiska organisationen.
– Här har vi lead på creative, planning, digital, content, media och produktion. Lokalkontoren på marknaderna i Norge, Danmark och Finland tar vidare och förvaltar det övergripande arbetet, men har även kompetensen och förutsättningarna att driva egna projekt och lösningar. Lokalkontoren ger oss också möjligheten att lägga day to day-tjänsterna närmare kunden på den aktuella marknaden.
WPP äger 49 procent av The Partnership, som i dag finns på 40 olika marknader. Många av de resterade ägarna har drivit egna byråer som numera ingår i The Partnership.
Hur ska ni växa i Norden, affärsidén verkar ju vara förvärv/fusioner?
– Vi har en spännande tillväxtplan för de kommande åren. Fokus ligger på alla marknader i Norden. Eventuella förvärv eller fusioner är inget som vi kommenterar, säger Daniel Roos, som dock inte vill ange några siffror över exempelvis vinsterna.
– Vi uttalar oss inte om specifika tillväxtmål.
Hur definierar ni er marknad?
– Vi kommer att arbeta över flera discipliner. Våra huvudområden är reklam, content och media.
Vilken position ska ni ta på marknaden?
– Vi vill bygga framtidens byrå. En byrå som ska vara snabbfotad och dynamisk och som enkelt kan anpassa sig efter marknadens svängningar. En byrå som också hjälper kunden att bygga plattformar i stället för att bara driva isolerade kampanjer. Vi tycker också att framtidens byrå ska drivas med en tydlig entreprenörsanda och med datadriven kreativitet och innovation.
The Partnership har även nya metoder.
– Vi ser även vår modell för audience planning som något unikt som gör planeringen och distributionen smartare och effektivare. Genom modellen får vi insikter som boostar alla delar i vår process – från strategi via content till programmatic. Vi tror också på att arbeta som ett inbäddat newsroom (nyhetsrum) hos våra kunder. På så sätt får vi tillsammans med kunden, till exempel, ett bättre flöde i projekten, kommer bort från gatekeepers och jag tror att det gör att alla inblandade blir mer motiverade och engagerade, vilket till sist gör alla till bättre marknadsförare – byrå som kund.
Audience planning är en modell som har utvecklats av The Partnership:
– Audience planning består av två huvuddelar: Att via data-drivna insikter göra bättre reklam och innehåll samt att distribuera detta på ett sätt så budskapet anpassas till tid, plats och person.
Vilka är era huvudkonkurrenter?
De större aktörerna på de lokala marknaderna samt de bolag som erbjuder helhetslösningar över Norden såsom vi gör.
Vad efterfrågar uppdragsgivarna framöver och hur ska ni tillgodose det?
– Efterfrågan på innovation kommer att vara fortsatt central. Det handlar ju om the big idea i grund och botten. Det är lite roligt. Men en av de första slides som jag såg om The Partnership var om den strategiska metoden för hur man når fram till the big idea. Den var imponerande. Jag tror att det var där som fröet om att börja jobba på The Partnership såddes. Jag tror också att efterfrågan på datadrivna lösningar tillsammans med inbäddad expertis kommer att öka kraftigt de kommande åren. Jag tycker att vi är på rätt väg på de här områdena. Vi kommer så klart att skruva lite på allt längs vägen, men målbilden är klar.
Hur ser ni på content/användarupplevelser?
– För mig som har en sådan tydlig contentbakgrund så tror och hoppas jag att det redaktionella hantverket kommer ta en mer och mer tydlig och viktig roll i bygget av kundernas (kommunikations)plattformar. Riktigt bra storytellning, oberoende kanal, är för mig nästan oslagbart. Content gjort på rätt sätt ger en annan dimension och förstärker upplevelsen av en produkt eller ett varumärke.
Var ska ni ta era intäkter i från, en marknad som växer eller från andra aktörer?
– Vi tittar brett. Content har en central roll i våra tillväxtmål fram till 2020.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...