Hemköps sociala medier-ansvariga Elin Jarl berättar om arbetet med sociala kanaler.

– Syftet med vår närvaro är att vi ska finnas tillgängliga för våra kunder där de befinner sig. Vår kommunikation i sociala medier ska stärka och tydliggöra Hemköps varumärke genom dialog där vi stärker relationen till våra kunder och ökar kännedom om vad Hemköp står för, säger Elin Jarl, sociala medier-ansvarig på Hemköp.

Hållbarhetsfrågorna är centrala i innehållet.

– Både för att det är ett stort fokusområde för Hemköp men också för att kunderna är intresserade och engagerade. Ett annat viktigt syfte är att skapa intern stolthet och kännedom kring våra olika hållbarhetsinitiativ. Man ska inte underskatta sociala medier som en viktig intern kanal.

Hur skulle du beskriva er innehållsmix i sociala medier?
Med starkt fokus på hållbarhet bjuder vi på recept, kunskap och matfakta på ett inspirerande sätt. Vi lyfter hållbara ställningstaganden gärna kopplade till aktuella debatter, just nu är plastfrågan aktuell och vi kommunicerar till exempel nya fruktpåsar av sockerrör och pant på plastpåsar och juiceflaskor.

Elin Jarl började på Hemköp i januari med ansvar för press, pr och sociala medier. Vid den tidpunkten bestod Hemköps sociala medier-närvaro av Facebook.

Status nu är att vi närmare har fördubblat antal följare på Facebook och inom en snar framtid ser jag att vi är igång med både Instagram och Linkedin. Hemköp har sedan några år ett Youtube-konto där vi delar filmer med fokus på smarta tips inom matlagning.

Hemköps innehåll i sociala medier skapas internt utan byråhjälp. Bilder och till viss del texter kan återanvändas från andra kanaler efter anpassning.

– Vi står för innehållet internt men som en del i vår mediemix sköter vår mediebyrå en del av annonseringen.

Hur skulle du beskriva er tonalitet i sociala medier och hur jobbar ni för att skapa och behålla den?
På samma sätt som vi möter våra kunder i våra butiker möter vi dem i sociala medier. Med en varm ton utan pekpinnar tipsar vi om bra och hållbar mat i säsong.

Hur mäter ni genomslag och resultat i sociala medier?
– Vi mäter ett antal kpier kvartalsvis.

Vilket innehåll är det som skapar störst genomslag i era sociala kanaler?
– Vi ser ett stort engagemang kring hållbarhetsfrågor och här sticker ursprung, vegetarisk mat, matsvinn och ekologisk mat ut.

Vilken roll spelar rörlig bild idag på sociala medier?
– Mer och mer, jag hoppas att vi under nästa år kan arbeta mer med film i våra kanaler. Vi ser ett större engagemang kring film än för bilder och text, så som det ser ut för de flesta.

Hur ser ni på Snapchat?
Som företag är det svårt att hitta sin nisch på Snapchat. För något år sedan skulle alla företag skapa konton där men få finns kvar idag. Hemköp har valt att fokusera på ett fåtal kanaler och vi hoppar inte på en ny innan vi känner att vi har ett tydligt syfte och kan skapa innehåll som användarna söker.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...