Det är lätt att tro att allt är expansion, nytt och framåt i vårt digitala hörn. It-bubblan från slutet av 90-talet har blåst bort. Eller sprack den?

Den handlade om att företag och investerare gick in tungt i internetprojekt, läs h-e-m-s-i-d-o-r.

Då kunde det kosta tvåsiffriga miljonbelopp att få en sajt med lite e-handel byggd. Boo.com hade en en luddig affärsidé om att sälja sportkläder på nätet. Tekniken kostade runt 400 miljoner att utveckla.

Konsultföretagen frodades och blev gigantiska. Alla insåg att det gick att göra globala affärer så det var kapplöpning om att kapa åt sig de tunga positionerna. Bråttom, bråttom.

Är digitaliseringen nästa bubbla med företag som investerar dyrt i sin transformation och investerare som öser in miljoner på startups som vill, ja, kapa åt sig de tunga positionerna?

Nej. It-branschen är något en modellbransch med ett agilt förhållningssätt där projekt delutvecklas och deltestas innan alltför mycket pengar har brunnit. MEN, jag får signaler om att delar av branschen har det tufft. Då handlar det inte bara om konsulter som går in i allt för omogna hörn som virtual reality och Beacons.

Det är snarare de tidigare så stabila digitalbyråerna som kan råka ut för en HaloWWWeen-rysare. Många av dem har varit duktiga rallare av digitalinfrastruktur, som cms och sajt. Men priserna går ner, efterfrågan är måttlig och inte alla byråer har tillräckligt med stjärnor som gör det värt att alltid anlita byrå A i stället för B, eller så här: I den nya vågen av digitaliseringen handlar det inte om att ha den vassaste sajten om man säger så. Det krävs mer, mycket mer. En del digitalbyråer tar sig dit, men vi får nog räkna med en del utslagning, som inte vi är vana vid i vårt digitala hörn.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...