Staten. Hur trendig är den? Ganska mycket ibland. År 2009 inrättades Tillväxtverket, med syfte att få fart på tillväxten i hela landet. Statens growth hacking-team helt enkelt. Snart får du och jag relatera till growth hacking. Om vi inte redan har fått göra det.

Det handlar om att skaffa ett team eller enskilda growth hackers som experimenterar sig fram till hur ett företag eller organisation ska skapa hållbar tillväxt.

Alla företag och organisationer behöver en, lika självklart som it-chef, hr-ansvarig eller kommunikationschef.

Det har kommit en del nya chefs-kategorier de senaste fem åren, som digitaliseringschef, chef för användarupplevelser, content-chef för att nämna några. Growth-hacker, eller tillväxtansvarig verkar i sammanhanget en av de vettigaste. Varför? Jo för att tillväxt är mätbart. Det är sällan en reklamkampanj eller en ny sajt.

Samtidigt ett ohyggligt svårt jobb, som kräver en mängd egenskaper och där de tillväxtansvariga som lyckas kommer att bli extremt eftertraktade och upplyfta digitala alkemister.

Growth hacking. Det är bara att hacka i sig. Snart är det en hygienfaktor. Konkurrensfördelar får som vanligt den som är tidigt ute. Och lyckas.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, rolf@beaconomist.net

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter

alex@dagensopinion.se