Stena Line sjösätter sin nya kommunikationsplan Stora små saker under våren. Först ut är en rad filmer i sociala medier där komikern Per Andersson med hjälp av humor ska visa upp kärnan i rederiet – personalen.
I Stena Lines nya filmer klär Per Andersson ut sig ombord Stena Lines färjor och utsätter personalen för påfrestande situationer. Tanken bakom formatet är att med hjälp av dolda kameran-innehåll visa upp personalens serviceförmåga.
– Vi ville hitta ett nytt sätt att lyfta vår personal ombord. Och vad är modigare än att visa hur vi bryr oss om detaljer genom att bevisa det på riktigt, att överraska med dolda kameran, säger Kristina Nyström, kommersiell manager på Stena Line.
Hon fortsätter:
– För att få detta att fungera på ett charmigt sätt valde vi att arbeta med Sveriges bästa komiker, Per Andersson. Vårt mål är att tittarna ska känna att Stena Lines personal verkligen bryr sig om det som är viktigt gästerna.
Bakom filmerna ligger reklambyrån Ehrenstråhle och produktionsbolaget Storyfire.
Storyn i filmerna består i att Per Andersson går undercover och överraskar Stena Lines personal med absurda förfrågningar.
– Först som ledare för Friluftsfrämjandet Gråsälen och sedan som YouTube-stjärnan Gizmo, förklarar Kristina Nyström.
Strategin är att göra Stena Lines medarbetare till huvudpersoner i filmerna.
– Det är lika viktigt internt som externt att verkligen lyfta de som möter våra gäster varje dag.
Filmerna ingår i det större nya konceptet Stora små saker.
– Det är vårt manér för att lyfta hur vi bryr oss om våra gäster. Alla detaljer är viktiga. Det är enkelt att säga att man bryr sig, men svårt att visa utan att vara klyschig. Vi har genom filmerna med Per Andersson har vi valt att bevisa det istället för att bara säga det.
I valet av format tycks transparens vara en del av strategin.
– Film är helt rätt format för oss att visa hur vi bryr oss med glimten i ögat, det finns inget annat format som får fram känslor lika bra.
Ni har valt att spela på humorn i tonaliteten. Hur gick tankarna kring detta?
– Vi hade en idé, men var naturligtvis oroade för hur den skulle landa. Humor är ju väldigt individuellt. Men när vi började bolla idéer med Per Andersson blev vi helt övertygande om att vi valt rätt spår.
Filmerna kommer främst visas i Stena Lines sociala medier-flöden på Facebook, Instagram och Youtube. Men även på webb-tv och tv.
– Valen beror på att våra filmer med sin dramaturgi passar fint där. Det är kanaler där du vill bli road.
Vilka KPIer använder ni för att mäta resultatet?
– Vi mäter resultatet på varumärkesbyggande KPIer samt visningsstatisk.
Hur jobbar ni för att säkra ett genomslag?
– Vi har ett tajt och integrerat samarbete mellan produktion och media för att säkra att formatet passar kanalerna.
Exakt hur mycket pengar som investerats i filmerna vill inte Kristina Nyström säga.
– Det är en stor satsning för oss och helt unik i sitt sätt att profilera Stena Line med hjälp av spontanitet och humor.
Hur mycket pengar lägger ni på att pusha genomslaget online och på tv?
– Det är vår största mediesatsning i år.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...