New York Times har ett nytt samarbete på gång med Google. Nästa månad skickar den anrika tidningen ut över en miljon kartonger som ska fungera som virtuell reality-hjälmar.
Det handlar om Googles så kallade Cardboard-plattform, som i själva verket är en wellpappkartong försedd med en magnetknapp och som är tänkt att förvandla en vanlig smarttelefon till en virtual reality-hjälm.
Cardboard lanserades under Googles utvecklarkonferens Google I/O ifjol.
Enligt The Guardian har nu sökjätten ett nytt samarbete med New York Times, där tidningen ska distribuera Googles kartong-VR-hjälmar till sina över en miljon läsare.
Syftet är att låta läsarna ta del av deras journalistik på ett nytt sätt.
Projektet, som går under namnet NYT VR, inleds med en film som tidningen tagit fram med företaget Vrse, där läsarna ska få följa med tre barn som tvingats fly från konflikthärdar. Fler filmer väntas komma.
”Kraften i VR är att det ger betraktaren en unik känsla av empatisk samhörighet till människor och händelser. Inom ramen för vår internationella och konfliktrelaterade rapportering, där våra läsare litar på oss att komma med nyheter och stories från avlägsna och svåråtkomliga platser, har detta en enorm potential”, säger Jake Silverstein, chefredaktör för New York Times magasin.
”Vårt magasin-team har skapat det första kritiska, seriösa journalistiska verket med hjälp av virtual reality, för att belysa en av de svåraste humanitära kriserna i vår livstid”, säger tidningens chefredaktör Dean Baquet.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...