Google har använt sig av ett fejkat pizzavarumärke för att testa annonseffektivitet på Youtube.
Det är Googles Unskippable Labs som experimenterat med annonseffektiviteten på Youtube genom att skapa ett fejkat pizzavarumärke och sedan gått live med 33 olika annonser på Youtube för att se hur användarna bemöter dem.
Enligt Techcrunch har annonserna genererat 20 miljoner visningar.
Experimentet har genomförts för att testa olika sanningar om digital annonsering för att se om de stämmer överens med verkligheten.
Ett sådant antagande bland annonsörer är bland att du inte kan visa någon som tuggar på mat och tittar in i kameran samtidigt.
Google har testat olika antaganden för att generera insikter om digital annonsering och genomslag.
Experimentet genomfördes i samarbete med Nestle och proffessorn Ryan Elder.
De två övergripande områdena för experimentet var att identifiera insikter om effekten av sensoriska referenser på annonsgenomslaget och hur stor mänsklig närvaro det ska vara i matannonsering.
Efter experimentet har Google tagit fram ett antal resultat
* Annonser som stimulerar flera sinnen skapar större genomslag
* Separering av visuell input och text ökar genomslaget
* Uttrycklig instruktion att fantisera ökar genomslaget
* Användning av zoomning på maten ökar genomslaget
* Det finns många olika sätt att visualisera njutning av mat
* Den yngre publiken svarande bättre på första-person-perspektiv än den äldre publiken

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...