VECKANS UX. Astma- och Allergiförbundet anlitar Paul Svensson för sin contentkampanj och det är ett utmärkt exempel på hur nischade influerare ska användas, anser Beaconomists Alex Mörén.

Vem är Sveriges bästa influerare för content i rörlig bild? Kanske Isabella Löwengrip (United Influencers) eller Therése Lindgren (United Screens/United Influencers), som med framgång och positiv tonalitet blivit giganter och syns i allas våra kanaler. De funkar för nästan allt inom influerarmarknadsföring.

Men om du har ett nischat ämne för ditt content och inte kan nå denna nivå av influerare, vad gör du då?

Du nischar.

Under sommaren 2016 gjorde American Express content-miniserien Food Conspiracy med kocken Paul Svensson och innehållet, framtaget av Jung Relations, var ett imponerande mat- och resereportage om waste food och mattrender som jag anser var en liten milstolpe för kvalitativt svenskt content. Nu är Paul Svensson tillbaka i en ny contentkampanj och lyckas åter vara med om att skapa kvalitativt innehåll. Han, och influerare som är nischade i sin profil, är vägen till det genuina innehållet.

Denna gång är det Astma- och Allergiförbundet som anlitar Paul Svensson till att bygga innehåll för den nya digitala plattformen Allergismart.se där användare uppmanas att dela med sig av sina erfarenheter kring allergisjukdom och få tips och inspiration för bättre välmående. Kampanjen är framtagen av byrån Rodolfo och Paul Svenssons uppgift är att leda ett matlagningsprogram i rörlig bild där han lagar ”Sveriges mest ätbara rätt”.

Jag skulle argumentera för att Paul Svensson är Sveriges bästa influerare vad gäller mat. Chefskocken på Fotografiska har en jordnära charm vars funktion inte ska underskattas när ett företag/organisation ska kommunicera till kunder/användare. Men hans största styrka som influerare är hans intresse för matens utveckling och detta öppnar upp för nytänkande vid storyboarden på content-kontoret. Hittills har hans content-uppdragsgivare varit skickliga på att inkludera detta segment i sina kampanjer och lyft innehållet från känslan användarna får av klassiska mat-format till att bli något som mer påminner om ett nischat experiment i dokumentärform.

American Express gjorde det än bättre än Astma- och Allergiförbundet genom att våga sig ut i världen. Bokstavligt talat. Innehållet för Allergismart.se fastnar fortfarande i köket men räddas av den nischade utmaningen att laga en maträtt som kan ätas av alla, där Paul Svensson bryggar ihop gapet mellan kreativt nytänkande och varumärkeskommunikation.

Influerarmarknadsföringen kommer att fortsätta att mogna och visa tillväxt på den svenska marknaden. Att använda sig av profiler med egna publiker är en gynnsam utgångspunkt att lansera sitt innehåll från. Då är det också viktigt att förstå vilken funktion influeraren ska fylla och vilka kompetenser eller särskilda egenskaper profilen besitter som lyfter innehållet. För mängden influerare som är så stora och användbara som Isabella Löwengrip och Therése Lindgren är få och ganska snart behöver du en profil som matchar ditt innehåll.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...