Bonnier, Aller Media och Metro är tre mediehus som inte tänker låta influerarnätverken göra sina affärer i fred. Men alla influerarnätverk verkar inte svimma av mediehusens influerarambitioner. Beaconomists listning visar att det finns väl över 1 000 influerare i Sverige.
För någon vecka sedan accentuerades influerarnätverkens påverkan på affärerna för medieaktörerna. Bonnier samlade sina influerar-affärer på ett och samma ställe. Det innebär att ENTs influerare flyttar från TV4. Alla influeraraffärer ska i stället ligga hos Bonnier Magazines & Brands. Flyttar över gör 130 influerare.
– Det innebär att vi får 300 influerare plus och blir störst i Norden. Ja, det var vi redan innan, säger Andreas Sandin, försäljningschef på Bonnier Magazines & Brands.
Varför gör ni sammanslagningen?
– Det är för att vi har blivit mycket bättre på att samarbeta inom Bonnier (där finns även ENT och TV4) och titta på var satsningar vi gör ligger bäst i organisationen. Vi är de som har bäst kopplingar till influerar-affären.
Vad hoppas ni uppnå?
– Det är att förstärka räckvidden på rörligt innehåll. Vi har haft mest influerare på bloggar och Facebook och Instagram. Vi ska framförallt använda influerare vid konceptaffärer, säger Andreas Sandin.
Även Metro har en uppsättning influerare inom mode. Aller media har ett 70-tal profiler kopplade till sina varumärken.
Cure Media kommer från ett annat håll. Företaget har från start drivit influerarnätverk. Vd Sam Foroozesh verkar inte direkt vettskrämd över mediehusens influerarplaner. Och han kan matcha Bonniers influerarnumerär.
– Vi har ett oberoende nätverk med 700 premium influerare i Norden. Majoriteten av dem är svenska. Vi har samarbetsavtal med dem. Vi har också ett globalt nätverk med över 150 000 mikro och mid size-influerare. Då arbetar vi enbart med kvalitetssäkrade influerare.
Sam Foroozesh tycker inte att antalet influerare är avgörande för affärerna.
– Vi tycker inte att det är en konkurrensfördel med antal influerare. Influerare är mediekanaler och har de inget avtal kan de arbeta var som helst. Våra influerare är också kvalitetssäkrade när det gäller deras målgrupper i till exempel ålder och kön. Det har ju varit en del debatt kring fejkföljare. Såna influerare jobbar vi inte med.
Hur viktigt är det då med räckvidd?
– Engagemang och konverteringsgrad är mer relevant än räckvidd. Räckvidd i form av exempelvis antal följare på Instagram är potentiell och inte faktisk räckvidd. Engagemangsgrad är intressant om den baseras på faktisk räckvidd, men inte om den baseras på antal följare. Utöver likes och kommentarer är även click-rate extremt intressant när vi värderar en influerare.
De stora plattformarna som Instagram och Youtube använder sig av algoritmer som graderar content upp och ner. Ett konto med 100 000 följare kan därför i vissa fall ses av 150 000 användare medan andra kan ses av 15 000.
– Vi vet ju inte exakt vad Googles och Facebooks algoritmer styrs av, men som influerare behöver du bete dig på ett sätt som gör att de gillar dig. Det kan ha att göra med hur snabbt du får upp engagemangen på dina inlägg. Många likes under den första timmen, brukar algoritmerna gilla.
Bonnier, Metro och Aller är ju traditionella mediehus som idag driver influerarnätverk. Hur ser du på det?
– Vi tycker så klart att det är roligt. Sedan är vi skapta för influerare och vi började med influencer marketing. Så kom vi in i medievärlden och där ligger vår expertis. För de större mediehusen kommer expertisen från ett annat håll. Men det är positivt att de lägger resurser på influerare. Det ger vår bransch draghjälp, säger Sam Foroozesh och lägger till:
– Vi har genomfört över 3 000 influerarkampanjer och avverkat över 10 000 timmar inom ämnet. Därav benämner vi oss experter.
ANTAL INFLUERARE MED AVTAL
Cure Media 700
Bonnier 300
Aller Media 70
Cube 28

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...