Svenska Folke Rydén blev dubbelt prisad vid New York Festivals International TV & Film Awards för två veckor sedan för sina dokumentärfilmer Från Clinton till Clinton – slutet på en era och Afrika med Bruten nacke. Som Veckans Storyteller berättar han för Beaconomist om hur storytelling kan förändra eller underhålla världen – eller både och.

Dokumentärfilmaren Folke Rydén har tidigare varit utrikeskorrespondent för SVT ibland annat USA och Asien. 1993 blev han tilldelades Stora Journalistpriset och i dag driver han produktionsbolag nischat inom dokumentärfilm och samhällsreportage.

– Allt går att sälja med bra storytelling idag. Men observera att det krävs bra storytelling, säger han.

Tiden som historieberättare tycks ha fått Folke Rydén att köpa argumentet om storytellingens påverkan.

– Med storytelling kan man förändra världen eller enbart underhålla. Eller både och.

Han anser överraskning och beröring vara viktiga komponenter i framgångsrik storytelling. Som många andra profiler som medverkat i Veckans Storyteller ser han även igenkänning som en viktig komponent.

Dokumentärformen har slagit rot i reklam- och contentvärlden och används frekvent av företag och organisationer i den externa kommunikationen. Folke Rydén förklarar styrkan i formatet och varför han tror att reklamvärlden anammat den i sådan utsträckning.

– Dokumentärformen förmedlar en, ibland förment, känsla av autenticitet, äkthet och tillförlitlighet.

Vad är viktigt att tänka på när man bedriver storytelling i dokumentärform?
– När det gäller journalistisk storytelling i dokumentärform är sant, relevant och intressant de viktigaste ledorden.

Vad utmärker ditt eget historieberättande?
– Förhoppningsvis upplevs det jag berättar som sant, relevant och intressant. Samt att det överraskar och berör.

Hur gör du när du sätter dig ner och ska skapa en story?
– Försöker berätta storyn med endast en eller två meningar för närmast tillgängliga person eller personer.

Vilka är dina favoritverktyg inom storytelling?
– Bilden och ljudet… och gärna tystnad.

Hur tänker du dramaturgiskt i ditt historieberättande?
– Väldigt konventionellt: anslag, konflikt, upptrappning, klimax och avrundning.

Vilka känslor anser du skapar störst genomslag?
– Kärlek.

Vilken är din favoritstory?
– Romeo & Julia.

FOLKE RYDÉNS FEM SNABBA TIPS FÖR EN INTRESSANT STORY
– Jobbar du med rörlig bild, använd den bästa bilden först.
– Den näst bästa bilden sist.
–Tredje bästa bilden i mitten av storyn.
– Lägg in ett överraskande parti med total tystnad.
– Testa punkt 1-4 på folk du inte känner. Om de inte berörs: gör om.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...