Digital transformationsspecialisten Solita kliver in på den svenska marknaden och utmanar it-konsultbolagen som Accenture, Knowit, Acando och Tieto om uppdragen kring data.

– Vi ser Sverige som en av de största tillväxtmarknaderna och ser att det finns ett stort behov för den typ av tjänster som vi erbjuder. Vår målsättning är att både här och i hela Skandinavien ta samma ledande position som vi har i Finland, säger Petronella Posti, Skandinavien-chef på Solita.

Det finska konsultbolaget Solita är specialiserat på digital transformation med data som särskilt kunskapsområde. Bolaget har totalt sett 700 anställda och rekryterar 200 personer under 2018, varav 120 redan är anställda. Bolaget omsatte totalt 7,2 miljarder kronor 2017.

– Affärerna utvecklas på ett bra och stabilt sätt just nu och vi ser en tydlig ökning av tempot. Vi har hittat ett bra arbetssätt här i Sverige som stöds av våra finska och estniska kollegor och nu är det bara att gasa på. Organisationen växer kraftigt och vi rekryterar kontinuerligt nya medarbetare.  Sett till hela organisationen växer Solitas personalstyrka och omsättning med ca 20 procent varje år. Vi gör det alltid med bra lönsamhet och i Sverige växer vi mycket snabbare än i det övriga bolaget.

Petronella Posti berättar att Solita föredrar att ”växa organiskt”.

– Men vi är samtidigt inte främmande för förvärv om rätt tillfälle uppstår. Solita är ett företag som drivs av en stark kultur och starka värderingar som vi tar hänsyn till vid både rekryteringar och potentiella förvärv.

Solitas främsta kunskapsområde är data.

– Vi hjälper företag att förvandla data till ny business, bättre tjänster och produkter samt i slutändan större intäkter och ökad effektivitet. Data är en av de absolut viktigaste tillgångarna hos företag och organisationer och kommer att bli ännu viktigare i framtiden. Vårt uppdrag är att se till att den tillgången används på bästa möjliga sätt, för att generera mervärde för både företagen och kunderna, säger Petronella Posti och lägger till:

– Vi ser en omfattande förändring där data, machine learning och AI påverkar affärsmodeller, processer och hela företagskulturer.

Solita har positionerat sig med ett erbjudande som ska täcka samtliga aspekter av den datadrivna förändringsresan:

– Vi jobbar med våra kunder i samtliga skeenden av deras dataprocess, från datastrategi och värderingen av data som kunden har till sitt förfogande, till att designa nya databaserade tjänster och produkter, automatisera och optimera vissa arbetsmoment med AI/ML samt bygga moderna molnbaserade dataplattformar, där data governance och master data management spelar en stor roll. En av de viktiga aspekterna är kunskapsutvecklingen som vi hjälper våra kunder med under förändringsresans gång.

Petronella Posti berättar att Solita oftast jobbar i projektform med agila metoder och i kortare sprintar för att snabbt leverera resultat.

– Projektteamen består av våra konsulter och personer från kundens olika organisationsdelar. Vi är inte heller främmande för att jobba i gemensamma team med andra konsultbolag. Vi jobbar enbart med stora företag inom privat sektor och ser fram emot att skanna av möjligheterna även inom offentlig sektor, som är ett stort affärsområde för oss i Finland. Vi har ett effektivt team som håller en väldigt aktiv dialog med våra målgrupper. Samtidigt jobbar vi med våra samarbetspartners som vi har väldigt starka relationer med.

Hur ser efterfrågan ut?
–De flesta frågorna handlar om hur man kan dra nytta av sina datatillgångar och hur man bäst hanterar data så att den ökar i värde framöver. Det kan handla om allt ifrån hur man kan komma igång, till att utöka användandet av data eller produktionssätta AI/ML. En stor del handlar även om frågor kring molnet och de moderna molnbaserade dataplattformarna, samt långsiktigare stöd för ett datadrivet arbetssätt i form av kunskapsutveckling, innovation samt kollaboration kring så kallade AI Labs.

Petronella Posti berättar att konkurrenterna de träffar på den svenska marknaden är Accenture, CG, Acando, Knowit och i vissa fall Tieto.

– Men eftersom inget annat företag gör precis det vi gör har vi på sätt och vis inga självklara konkurrenter. Vi särskiljer oss genom att vi har ett mycket mer nischat erbjudande, som just bygger på att vi hjälper våra kunder att bli datadrivna.

Vilka trender ser du på marknaden?
– Jag tror att vi kommer att se fler företag som börjar utnyttja molnet i större utsträckning och på ett annat sätt än tidigare. Machine learning och AI kommer att integreras ännu starkare i företagens kärnprocesser, arbetssätt och kunskapsutveckling. Det här kommer även att leda till nya organisationsformer som stödjer innovation och snabbare utvecklingscykler. Data kommer att stå i centrum för utvecklingen som framöver också kommer att leda till helt nya arbetsroller.

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter

alex@dagensopinion.se