2015 var ett bra år för rörlig, digital marknadsföring. Förutom att mängden klipp ökat markant har också vi också få se nya tjänster ploppa upp. Social Media Today blickar nu fram och listar de fem viktigaste trenderna på området.
Det finns anledning att tro att 2016 blir ett viktigt år för rörlig, digital marknadsföring. Samtidigt som Facebook och Snapchats rörliga material ökar markant investerar sociala medier-jättarna stora pengar på det.
Social Media Today har, utifrån flera studier, sammanställt de fem viktigaste trenderna att hålla koll på.
År 2019 kommer 80 procent av alla trafik på nätet att bestå av video
Det visar inte minst de senaste sex månadernas utveckling för Facebook och Snapchat. Inget talar för att trenden avtar nästa år.
79 procent av alla sajter som använder rörligt material använder tredjepartsservrar
Snarare än att själva lagra materialet väljer en stor majoritet av sajter att använda sig av externa lösningar. Det mest populära valet är Youtube, som har en marknadsandel på 70 procent. När det gäller betaltjänster är Vimeo populärast, med 57 procent av marknaden. Medan Youtube är störst kan sajten vänta sig hård konkurrens när det gäller sociala delningar från jättarna Twitter och Facebook.
66 procent av högskolor och universitet använder video i distansutbildningar
Rörligt material på nätet handlar inte bara om att underhålla, utan ett tillväxtområde har varit inom utbildning. Enligt Social Media Today lär möjligheten för miljoner människor att kunna ta del av utbildningsmaterial på detta sätt skapa ”enorma” konsekvenser.
Hälften av marknadsförarna rör sig bort från tv och mot rörligt material på nätet
I takt med att färre unga tittar på tv till förmån för digitalvideo följer också reklampengarna med. Avgränsningen mellan tv och digital minskar dock samtidigt. Enligt en Cisco-rapport förutspås internet-video till tv att öka med fyra gånger mellan 2014 och 2019.
96 procent av B2B-företag använder video som en del i sin digitala marknadsföring
Samtidigt lägger endast 13 procent av B2B-företagen mer än 50 000 dollar (drygt 430 000 kronor) på videoproduktion. En trolig anledning är svårigheterna att bevisa ROI (effekt för pengarna), vilket 44 procent uppger vara en av deras största utmaningar.
Här hittar du källorna

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...