Newscred listar fem steg för en lyckad content marketing-tävling.

börja med att sätta målen
Som alla marknadsföringskampanjer behöver du veta vilka dina mål är innan du sätter igång. Håller du en tävling för att driva trafik till din e-butik? Vill du öka antalet mejlprenumeranter? Vill du få fler följare? Dessa frågor kräver svar innan du börjar, annars kommer du inte att kunna bestämma dig för hur du ska gå tillväga eller ens om kampanjen lyckades.

bolla med ditt juridiska team
Ditt juridiska team kan berätta vilka lagar och regler som finns när det gäller tävlingar och lotteriet och de vet vad du kommer att behöva inkludera i det finstilta. Tänk på att lagarna ser annorlunda utomlands.

ju större priser, desto längre kampanjer
Vill du att din tävling ska vara så effektiv som möjligt måste priserna hänga samman med hur lång tid människor har på sig att skicka in ett bidrag.

”Ibland ser vi lotterier med stora priser som bara körs i en eller två veckor. Håller du en stor tävling med dyra priser rekommenderar vi att du kör mellan 6-8 veckor och tre månader. Är det en mindre tävling där priset är till exempel en t-shirt behöver den bara köras i en vecka. Om du inte ger folk möjligheten att hitta till tävlingen kan du inte samla in lika många leads”, säger Greg Goodson, grundare av Rafflecopter.

svara på deltagarnas frågor
Tävlingar rullar inte alltid på av sig själva. Det kan uppstå tekniska problem. Ditt team bör förbereda sig på att kunna svara på frågor från deltagarna.

låt deltagarna rösta
En tävling ska inte enbart bestå av en publik omröstning, eftersom dessa kan manipuleras. Men om en del av tävlingen består i att låta människor rösta så kan det sprida ditt varumärke. ”Deltagarna vill dela med sig av sina bidrag med vänner, särskilt om det finns en omröstningsdel”, säger Donna DeClemente på Alliance Sweepstakes.

Läs också om hur content marketing-tävlingar kan bidra till att stärka ditt varumärke här

 

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...