Content Marketing Institute berättar vilka ai-baserade verktyg och funktioner du kan använda dig av inom marknadsföring.
Ramverket bygger på The five Ps,
Planning
Production
Personalization
Promotion
Performance
Content Marketing Institute har samlat det nuvarande utbudet av ai-tjänster som kan användas i denna marknadsföringsmix.
PLANNING
Relaterat till ai handlar planning om att förutse konsumentbeteende, definiera strategi, prioritera aktiviteter och allokera resurser. Ett verktyg som kan användas är Hubspot som kan skapa ämneskluster för att ge marknadsavdelningen en inblick i vad de kan skriva om.
För att hålla koll på konkurrenterna i den digitala världen finns verktyg som Crayon och Pathmatics som bidrar med information om konkurrenterna som du kan använda när du skapar din strategi.
Content-analys för att ta bättre beslut är en del av planning och där är IBMs Watson Analytics ett bra verktyg som importerar datakällor som du sedan kan använda.
PRODUCTION
Det finns kureringsverktyg som Cuata och Scoop.it som kan användas för att skapa rätt content och dela det i nätverk eller framhäva en blogg.
Phrasee är ett verktyg som skapar ämnesrader i mejl och optiimerar så att du uppnår fler klick, öppningar och högre konvertering.
Verktyg som analyserar språk, text, stil och ton inkluderar Acrolinx, Grammarly och Atomicreach.
Automated Insights verktyg Wordsmith är en content-generator som kan hjälpa dig att skala ditt innehåll. Wordsmith genererade 1,5 miljarder artiklar och rapporter förra året.
Clarifai är ett bildigenkänningsprogram som hjälper till att hitta liknande produkter.
PERSONALIZATION
Detta är det område i mixen som ser störst investering bland aktörer för att personalisera mejl, produktrekommendationer, content på webb och ar- och vr-upplevelser.
Även om datadrivet innehåll inte nödvändigtvis klassas som artificiell intelligens finns det automatisering inom detta och ett exempel är det amerikanska NBA-laget Orlando Magic som använder personalisering i mejlutskick med hjälp av Wordsmith.
PROMOTION
Detta relaterar till sociala medier och det finns ännu inte mycket inom ai att hämta bland verktygen. Mjukvaran Cortex genererar rekommendationer på innehåll passande för sociala medier, däribland vilka färger, hashtags, nyckelord och bildtyper som passar bäst och när det är bäst att publicera innehållet.
PERFORMANCE
Detta är ytterligare ett område där det inte finns ett stort utbud av ai-baserade verkyg. Däremot finns marknadsledande Google Analytics Solutions som kan använda för att mäta resultat och genomslag.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...