Facebook estimerar att plattformen exponerade 10 miljoner amerikaner för rysk propaganda inför och efter presidentvalet.
Sociala medier-jätten Facebook har genomfört en undersökning och kommit fram till att miljontals amerikanska Facebook-användare exponerades för rysk propaganda i form av 3 000 ryska Facebook-annonser inför det amerikanska presidentvalet 2016. Detta skriver The Drum.
Facebooks analys visar att 25 procent av annonserna inte exponerades för någon, 44 procent av annonserna sågs innan valet och 56 procent sågs efter valet.
Enligt The Drum är den totala kostnadssumman för de ryska kampanjerna, som hittills identifierats, 800 000 kronor.
Facebooks grundare Mark Zuckerberg försöker återfå anseendet och användarnas tillit genom att anställa 1 000 personer som ska arbeta för att hitta lösningar vad gäller policy, regelverk samt andra sakfrågor som olika former av våldsinnehåll.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...