Expressens sajt fabrik, Labs, kan på kort tid ta fram nya sajter och ordna storpublik åt dem.
Expressen Labs är ett team på en designer, två utvecklare och en projektledare. Hittills har Expressen Labs sjösatt sajter i högt tempo. Fullt etablerade är Omtalat och Sportfeed. Sajter som Gamefeed och Gilla Djur och nya Quizzat är i skarp drift men ännu inte helt avknoppade.
– Vi utvecklar sajterna live för en riktig publik. De får testa sina vingar och flyga direkt. Det är grejen, säger Dan Edström, utvecklingsredaktör för sociala medier på Expressen.
Tanken är att sajterna lyfts direkt ut i en stor publik.
– Sedan gäller det att de etablera sig och behåller sin publik.
Använder ni Expressens kanaler till att lansera de nya sajterna?
– Nej, inte annat än att vi skriver om dem. De är helt fristående. Vi försöker driva sajterna med sociala medier. Det kan gå fort. Vi kan nå en ganska ganska stor publik på en gång.
Hur gör ni för att snabbt bygga en stor publik i sociala medier?
– Vi använder Expressens olika Facebook-konton till att marknadsföra sajterna.
Köper ni andras Facebook-konton?
– Nej. Vi använder våra egna. Men förstås uppmanas våra egna anställda att dela våra saker.
Hur tänker ni kring sajter ni ska starta?
– Framförallt försöker vi hitta målgrupper som vi inte når på annat sätt genom Expressen och målgrupper där det kan finnas intresse för en egen sajt, som Gamefeed, som är vårt försök att göra det alla andra gör, nå unga läsare. Det ska vara ämnen som har möjlighet att gå igenom i sociala medier och inte ha alltför många etablerade sajter. Vi ska ju inte göra någon SVT Play.
Play, är det inte vad Aftonbladet försöker göra?
– Ja det få de gärna göra.
Hur lång tid tar det att ta fram en sajt?
– Det kan gå fort. Gilla djur tog någon vecka från idé till lansering, Omtalat tog 3-4 veckor.
Hur gör ni för att sjösätta sajter så snabbt.
– It-avdelningen har byggt ett ramverk till Episerver som vi använder som publiceringssystem.
Vem sköter design?
– Allt görs inhouse.
Är det mobile first som gäller?
– Ja, allt som är kopplat till sociala medier är primärt mobilt. Omtalat har en miljon unika i veckan via mobil och 400 000 genom desktop.
Appar?
– Vi har funderat men inte utvecklat någon färdig. Vi fokuserar på mobila sajter så länge, men det är klart vi kan tänka oss appar.
Kan du berätta om något ni har på gång?
– Nej. Av konkurrensskäl.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...