Metro.se litar stenhårt på Facebook ska driva trafiken till sajten som konkurrerar främst med Nyheter 24.

Kanske i det tysta som Metro.se har byggt upp en rejäl redaktion bestående av 18 personer på redaktionen. Digital utvecklingsredaktör sedan i maj är Teresa Stenler, direkt hämtad från Direktpress Stockholms digitala titlar.

Var har du för mål med Metro.se?
– Världsdominans är yttersta målet. Nej men allvarligt talat, vårt mål är naturligtvis att nå ut till fler personer och vara en relevant nyhetskälla för så många som möjligt. Metro har ju en tradition av att nå läsare som inte brukar läsa medier. Så vi vill nå fler unga läsare.

Ni är därmed konkurrent snarare till Nyheter 24 än kvällstidningarna?
– Ja, det är mer relevant att jämföra sig med Nyheter 24 än kvällstidningarna med sina enorma resurser. Fast vi har mer nyheter än Nyheter 24 och satsar inte på samma sätt som de på quiz-, meme- och clickbaitjournalistik.

Hur utvecklar ni affärerna?
– Det är inte riktigt mitt bord. Alla försöker utkämpa slag och öka sina digitala intäkter. Det går bra. Många tidningar gjorde omställningen print-deskt-mobil. Vi går direkt från print till mobil och har nästan hoppat över ett steg. Vi ökar också trafiken, framförallt i mobilen.

Har ni samma läsare i mobilen som i pappret?
– Många är absolut samma, men de är yngre än läsare i pappret. Vi har också fler kvinnliga läsare i mobilen och webben än i pappret.

Vad gör ni för att få publik?
– Vad är det vi inte gör? Vi försöker prova allt. Vi har Metrolab, som jobbar med att komma på idéer till nya relevanta grejer som vi testar. Det kan vara att utveckla en bättre tipsfunktion eller ett nytt rörligt format. Är det något som lyckas, då kör vi. Jag tror verkligen på att låta folk komma på många idéer och testa. Det kommer ingen silver bullet och löser allt.

Ett exempel som skapades i Metrolab är Viralgranskaren.

– Den är rolig för att den blir läst mycket av yngre personer. Den är extremt läst.

Vad får ni mer bra läsning på?
– Ask me anything-formatet går väldigt som tv-format. Debatt också. Det finns ett stort intresse för att läsa andras röster och åsikter om relevanta ämnen, just nu är det mycket integration och flyktingar, genus intresserar också läsarna mycket. Vi har en ganska ung målgrupp, så vi kanske inte skulle vara rätt forum för riksbankschefens debattartikel.

Om du fick välja något som de stora kvällstidningarna har, vad skulle det vara?
– Jag skulle verkligen vilja ha flera utvecklare som bara satt och jobbade med redaktionen. Jag skulle vilja ha folks som både är journalister och tekniker. Vi har så mycket idéer som vi skulle vilja genomföra utan att gå via ett utvecklingsteam i Indien. Kvällstidningarna kan mobilisera på ett annat sätt.

Hur jobbar ni med utveckling?
– Alla Metroländer har en gemensam utveckling i Indien som jag har Skype-möte med varje vecka.

Vad jobbar ni med för publiceringssystem och vad tycker du om det?
– Vi använder Roxen, som är utvecklat i Linköping. Det funkar bra. Man får också tänka på att vi har en ganska ung redaktion som teknikkunniga och klarar komplicerade system. Det behöver inte bara vara tre knappar.

Vad är era nästa stora utvecklingsprojekt?
– En del är lite hemliga. Just nobbar vi med att få sajten att gå snabbare. Vi ha haft katastrofala laddtider. Vi försöker reda ut det. Det är allt från att hårdvaran inte har uppdaterats sedan 2013 till att vi inte har mätt och fångat upp problemet.

Ny design?
– Det finns en ny design utvecklad av Metro i Chile. Men den är för desktop, och vi vill hellre se något för mobilen.  Vi jobbar med att få publiken att stanna längre och har utvecklat en snygg widget. Vi kommer att få lite nya funktioner, som nya dela-knappar, det är viktigt för vi får mycket trafik från Facebook.

Hur stor andel av trafiken kommer från direktbesök?
– Jag skulle säga att det 30 procent. Resten kommer från sociala medier och Google, framförallt Facebook.

Mediekanalen KIT har ju dragit det så långt de knappt vill ha någon startsida utan räknar med direkttrafik till artiklarna.  Har ni tänkt i liknande banor?
– Ja, det måste vi tänka på, eftersom vi har en ung publik. Till aftonbladet kanske folk fortfarande knackar in adressen och letar upp nyheter där, men vi behöver använda oss av Facebook. Visst, i hamnar delvis i händerna på dem och deras algoritmer, men det får vi ta.

Hur gör ni för att bli mer relevanta på Facebook?
– Vi jobbar jättemycket med ha bra rubriker och att det ska gå att interagera med materialet, det är det man får upp räckvidden på. Det handlar också om att ha tajming när man publicerar.

Köper ni annonser på Facebook?
– Det har vi inte gjort så länge jag har jobbat här.

Lägger ni ut alla rubriker på Facebook?
– Målet är att alla artiklar ska läggas ut på Facebook, men vi lägger inte ut TT-material där och inte heller några enstaka debattartiklar.

Hur tänker ni kring appar?
– Det är intressant. Idag har vi en app som är lite buggig och en wrap kring mobilsidan. En app är bra, den ger mer direktkommunikation och det går att skicka flashar och push-notiser. Det går att jobba in så att folk går in på Metro-appen. Men jag tror inte det är där framtiden för Metro ligger utan det är att finnas i Facebook-flödet, säger Teresa Stenler.

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Till Sveriges Ingenjörer,  landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...

Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion

Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...