Johnas Liljegren, kundansvarig för Facebook, berättar om framtidens annonsplattformar och hur man skapar content för mobilen.

I november hölls Mobilgalan och mässan "Mobilze your business", två event som arrangerades av Mobilbusiness och Mobil i syfte att stärka företag i den mobila utvecklingen. På mässan berättade Johnas Liljegren, kundansvarig för Facebook, om hur mobilen tagit över våra liv.

Beaconomist var där. Nedan refereras lärdomarna efter en inblick bakom kulisserna på världens största sociala nätverk.

Johnas Liljegren gjorde klart att mobilanvändandet inte är en trend utan ett nytt mer beständigt konsumentbeteende. Kunderna har redan gjort resan över till det mobila medan företag, marknadsförare och publicister står kvar på perrongen.

– Det som skiljer dagens kommunikation från den för tio år sedan är vår möjlighet att delta, både i andras svampplockning och konflikter i andra länder. Att alla har mobiler som man kan skapa och ta del av innehåll med är något som fått stora konsekvenser för medieklimatet, sade han.

Företagen måste bli skickliga på att marknadsföra och utveckla produkter i mobilerna för att komma nära kunderna. I USA gick de digitala tittarsiffrorna förbi gammel-tv för första gången 2013, en utveckling som till stor del är driven av mobilen. Enligt statistik över mobilanvändandet under förra året kollar vi våra mobiler mer än 100 gånger om dagen. Den är det sista vi ser innan vi somnar och det första vi kollar när vi vaknar. Mobilen förändrar beteenden, den har skapat en generation av män som sitter ner på toaletten.

– När vi precis fått TV så gjordes reklam som mer eller mindre var radioreklam framför en kamera. På liknande sätt ser det ut i dag när företag flyttar verksamheten till mobilen. Det är få som tar vara på den kapacitet som det finns att jobba med. Många företag skulle tjäna på att tänka "mobile first".

2013 växte video i mobilen, mycket och på alla sätt. Fler människor tittar på fler filmer, som finns i ett större utbud, och är längre. På Facebook är det över 1 miljard filmer som rullar varje dag, 65 procent av dem ses på mobila skärmar.

– Det vi ser är också att människor delar mer, oavsett vad man gör så vill folk dela med sig. Det är bara att titta på intresset för tjänster som Runkeeper, Pintrest och Instagram. Facebook beräknar att det kommer delas dubbelt så mycket under 2015 som det gjorts under det här året.

Det betyder att företag måste vara otroligt strategiska och relevanta för målgruppen om de ska lyckas nå fram. Det är viktigt att komma ihåg att man inte bara konkurrerar med andra företag utan även med kundernas vänner och anhöriga i olika flöden.

– Jag brukar jämföra företags ställning på Facebook med en objuden gäst på en middag. Personen kan vara någon som bidrar med underhållande historier och intressanta uppslag eller så kan det vara en idiot. Som företag gäller det att ta rollen som det förstnämnda.

Johnas Liljegren anser att det är samma sociala spelregler som gäller för marknadsföring som i privata sammanhang. Skrytsamma företag är lika tröttsamma som privatpersoner med samma ovana. Det brukar inte heller fungera att tigga och be om att någon ska gilla en eller att bli vänner. Det gäller även gåvor. Att ge bort saker i utbyte mot telefonnummer leder knappast till en långvarig relation, varken med kunder eller kompisar.

Onlinekanaler har länge använt sig av "cookies", eller kakor, för att mäta saker som räckvidd och frekvens av trafik. Kakor fungerar inte längre eftersom systemet bygger på att en människa representeras av en desktop.

– Människor är inte kakor, vi har flera webbläsare igång samtidigt. Nästan alla har en mobil, X antal datorer och surfplattor, varje individ är en numera en kakburk. Metodiken faller också på att den inte inkluderar trafik i appar. Fler företag måste gå i Facebooks fotspår och skapa personliga inloggningar eller andra lösningar för att kunna följa människors beteende över olika plattformar.

Facebook har nyligen släppt en annonsplattform som heter Atlas som bygger på att knyta trafiken till just människor, inte kakor. Johnas Liljegren sade att framtidens annonsplattformar kommer kunna ännu mer än så. De kommer kunna följa individers beteende över alla plattformar, både online och offline.

– Tyvärr är vi inte där ännu. I dagsläget tror jag det viktigaste för de som sysslar med marknadsföring är att bli duktiga på storytelling i alla kanaler. Som jag sagt innan så måste företag lägga ner mer krut på mobila lösningar. Det får inte bara bli ännu en plattform att slänga upp banners på.

Språket på Facebook och Instagram talas i bilder, Johnas Liljegren tror att det är ett vinnande koncept för mobilen generellt. Bilder fungerar över landgränserna och kan bära budskap på ett tydligt och engagerande vis.

– I sociala medier måste alla företag hitta sin egen röst, många hamnar i fällan att spela Jack Black eller göra annat ploy. Släpp tanken på klickvänligt material, det ska vara "tummvänligt". Det handlar om att få någon att sluta bläddra i flödet. Tänk även på att människor har en tendens att glömma fakta, återgå till den gamla Troyanska hästen. Berätta historier för att få folk att minnas.

Han nämnde Lufthansa för att ge exempel på ett varumärke som lyckats med content marketing på Facebook.

Företaget tyckte att varumärket hade blivit mossigt och bortprioriterat bland den yngre generationen. Lufthansa visste att de inte hade en chans i priskriget så de valde att gå tillbaka till kärnan i resors betydelse. De inledde ett samarbete med medieföretaget Vice Vise fick i uppdrag att följa och filma människor som reste över hela världen.

Resultatet blev 55 filmer som las upp på Facebook, 64 miljoner människor interagerade med varje inlägg. Av de var det 6 stycken som utgjorde negativ respons. När kampanjen följdes visade det sig att Lufthansas "likeability" hade ökat med 14 procent.  

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...