Content marketing blir allt viktigare för norska företag som om tre år kommer att skifta mer pengar dit än till den traditionella marknadsföringen. Men en ny studie visar att få företag har en strategi.
Det är Paal-André Schwitale, partner i varumärkesbyrån Metro Branding och Norges representant i International Content Marketing Forum (ICMF), som för sajten Kampanje förutspår utvecklingen.
Inom tre år lär 80 procent av de norska företagen lägga de mesta av sin budget på innehållsdriven marknadsföring än på traditionell reklam. I dag är fördelningen 50/50.
– Trenden har redan dokumenterats i Storbritannien, som är en pionjär inom content marketing. Där har över 80 procent av företagen redan en content-baserad kommunikationsstrategi och mer tillväxt är att vänta, säger han till Kampanje.
Enligt en internationell enkätstudie som ICMF nyligen avslutat, och som 700 kommunikatörer från olika delar av världen besvarat, tror 90 procent av de norska kommunikatörerna att det krävs en journalistiskt vinklad story för att skapa engagemang för ett varumärke.
Samtidigt har bara sju procent av alla norska företag en definierad content-strategi, jämfört med 20 procent i länder som Tyskland och Storbritannien.
Samma enkätundersökning visar även att kommunikatörerna tror på att de flesta kommunikationsutmaningar kan lösas bättre genom innehållsmarknadsföring än med reklam. Det handlar om alltifrån att stärka företagets rykte och position på marknaden till att öka trovärdigheten och locka nya kunder.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...