Estrella lanserar Gilla att dela, en contentkampanj för play-kanaler, sociala medier och även bio.

Kampanjen består av tre filmer som ska belysa oersättliga stunder man delar med sina vänner.

– Estrella har en stark värdegrund. Vi tycker det är viktigt att vara ärliga, schyssta och medvetna och det är grunden i vår nya kommunikation. Vi ville hitta ett tema som vi kan arbeta med långsiktigt och i alla olika kanaler. Ett tema som inte bara handlar om att underhålla utan som kan bidra till något positivt och som samtidigt passar bra med det område vi verkan inom, säger Sofi Randén, marknadschef på Estrella och berättar vidare:

– Att ta sig tid att ses på riktigt är det som skapar den starkaste gemenskapen och bästa minnena. Det är också vid dessa tillfällen som våra produkter är en naturlig del, när man träffas och har roligt tillsammans. Kan vi uppmuntra vänner att ses lite oftare eller finnas där lite extra för varandra skulle kännas otroligt bra.

Målgruppen är främst unga i åldrarna 18-25.

Till kampanjen har Estrella tagit fram en specialskriven låt av artisten Lisa ’Ikhana’ Town.

– Musik spelar en viktig roll för målgruppen, både hur man identifierar sig själv, med text, genre och artist, men är även något som man delar med andra. Vänskap är ett tema som passar mycket bra i musik. Att föra fram budskapet genom musiken passar i kontexten, kanalerna och tonaliteten, och kan bidra med något mer än bara bilder i olika former. Det är ett bra sätt att få en ännu starkare helhet i kampanjen när man specialskriver musiken så den kan passa till det material man producerar. Det känns också jätteroligt att få arbeta med en så duktig artist som dessutom är från Estrellas hemtrakter, Göteborg.

Hur har ni jobbat för att få fram den positiva tonaliteten?
– Tonaliteten ligger i mer än bara glädje för snacks och kompisar, det lyfter något som de allra flesta känner igen: de där alldagliga stunderna men som tillsammans med någon blir ett minne för livet. Vi har arbetet igenom stunderna som lyfts så att de inte ska vara de övertydliga och typiska – utan de små stunderna när alla pusselbitar faller på plats. Trots att situationen kan vara rätt så flyktig och vardaglig så blir det en känsla som verkligen går att ta på. För att få fram detta har vi arbetat med ett litet men otroligt duktigt och proffsigt team som har tagit till sig vikten av energi och glädje i produktionen.

Ni väljer att köra i digitala kanaler som play-kanaler och sociala medier, inte linjär-tv. Kan du berätta lite om den strategin?
– Eftersom vi främst vill nå unga ser vi var vi får bäst effekt av vår investering. I linjär tv betalar vi för mycket spill. Facebook, Instagram och Youtube är inte bara kanaler där unga ser budskap – för många är det en del av verkligheten. Unga idag gör inte nödvändigtvis större skillnad på Internet och ’verkliga livet’. Att genomgående köra kampanjen i sociala medier genom olika uttryck är att möta unga där de är, fysiskt och psykiskt.

Hur bygger ni content kring kampanjfilmerna?
– Det är ett mycket tacksamt och engagerande tema som vi kommer bygga på, på många olika sätt. Det handlar både om att dela med sig i verkliga livet, i sociala medier och att dela våra produkter.

Estrellas kampanj har tagits fram i samarbete med:

The Bond Communication Agency
Filmproduktion Nevertheless
Producent Linda Grådal, Nevertheless
Regissör Egerstrand & Blund DOP: Conny Fridh Cinematographer
Fotograf Jonatan Fernström

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...