Telekomjätten Ericsson har länge pratat om en utveckling där fler apparater än människor är uppkopplade till varandra via internet. Där är vi i dag, men frågan är då var Ericssons roll är när det gäller internet of things?
– Det är ingen ny sak att koppla ihop saker och maskiner. Det som är nytt är med internet of things, är att det kan göras i större skala och att det finns större möjligheter. Vi ser en intensifiering av området och vi ser att internet of things är en grund för oss för att kunna jobba mot vår vision, The networked society, säger Sofi Elfving som jobbar med research inom internet of things och tjänsteinnovation på Ericsson.
Hon anser att internet of things är en "central del" i den nya vågen av digitaliseringen som sveper in och som kommer att "riva tidigare barriärer".
– Digitaliseringen öppnar gränserna mellan bolag och mellan bolag och konsumenter. Framför allt öppnar digitaliseringen för att dela data och skapa värden på helt andra sätt. Det öppnar för innovation mellan marknader och nya typer av marknadsplatser, som vi inte sett tidigare.
Det ställer ordentliga krav på samarbete mellan aktörer och konstellationer.
Även trenden mot mer tjänster, tjänstefiering, driver på internet of things, berättar Sofi Elfving.
– Generellt ser vi i samhället ett intensifierat tjänstefokus. Vi går från produktekonomi in i tjänsteekonomin. Det ställer andra krav på vår verksamhet och hur vi bedriver vår affär och utvecklar våra projekt och hur och till vem vi säljer våra tjänster.
I grund och botten handlar digitaliseringen om att bejaka drivkraften att effektivisera och jobba mer kundcentrerat.
– Även om vi tidigare har velat göra detta, så har det inte gått. Nu har tekniken kommit så att det är möjligt.
Så som automation har haft en avgörande roll inom tillverkningsindustrin kommer automation att ha en ledande roll i inom digitalisering och internet of things, tror Sofi Elfving.
– Automatiseringen drivs mycket på av internet of things, som skapar större möjligheter att dra nytta av kunskaper vi har i olika nätverk och göra det i stor skala.
Sofi Elfving tycks inte vara allt för oroad över vilken teknisk plattform som blir förhärskande för internet of things i världen, något som skulle kunna vara avgörande för Ericsson, som ju bygger infrastruktur för kommunikation.
– Här pågår många aktiviteter inte bara inom Ericsson, utan även på politisk EU-nivå och på universiteten. Samtidigt har fokus flyttats från att prata om hur många uppkopplade enheter det finns, till vilket värde det kan ge i framtiden. Självklart måste vi satsa på rätt teknik, men det måste också kopplas till rätt affärsmodell och vilken roll vi ska ha. Jag tror de flesta bolag som jobbar med internet of things, ställer de här frågorna. Självklart spelar det en roll vad vi har gjort förut. Vi sitter på enorma kunskaper.
Sofi Elfving vill inte peka ut något specifikt projekt Ericsson jobbar med i dag inom internet of things.
– Det finns ett antal områden där vi behöver bli starkare och som är avgörande inom internet of things. Framförallt gäller det systeminfrastruktur och devices (enheter) som ska generera data vi kan dra nytta av. Den tredje delen, är att vår vision om internet of things stämmer med vår vision om the Networked society. För det fjärde handlar det om hur vi digitaliserar, hur vi skalar och gör affärer och vilka ekosystem vi skapar. Vi vet att det inte kommer att vara den vanliga leverantörskedjan.
Kan du ge exempel på ekosystem?
– Industrier är i dag väldigt vertikala, men internet of things bryggar över horisontell och vi ser en sammankoppling av olika industrier. Industrier det pratas om är dels den tillverkande industrin, men även transport och smarta städer. Det blir för industrierna som där hemma där jag vill styra värmepumpen, larmet och andra enheter från mobilen.
Vad kommer Ericsson att leverera?
– Vi ser oss framförallt som en möjliggörare och integratör. Där tror jag vi kommer att kunna dra nytta av våra produkter och tjänster för att skapa nya typer av affärsmodeller.
Med upprutna branscher, kommer också nya konkurrenter.
– Så fort vi går horisontellt över industrier får vi självklart andra konkurrenter, men de kanske inte är konkurrenter utan framtida partners. Det här ställer stora krav på oss.
Vilken typ av konkurrenter får ni?
– Horisontellt är det olika typer av bolag inom olika industrier, bolag som levererar tjänster några nivåer upp och som vill ta en större del av värdekedja, som alla bolag vill göra. Vi kommer att se en hel del oväntade konkurrenter, som vi inte trodde skulle ta steget in, som en del säger om Ericsson.
Räknar ni med konkurrens från Apple & Google?
– De står för den nya typen av marknadsplatser och är en del av ekosystemet.
Hur många maskiner är uppkopplade i dag och framöver?
– Den senaste siffran från McKinsey säger 9 miljarder uppkopplade enheter i maj. Omkring år 2025 rör det sig om 25-50 miljarder enheter.
Hur påverkar det affärsmodellerna?
– Redan nu kan vi se och identifiera hur mycket värden som går att skapa i olika industrier. Vi behöver titta på affärsmodellerna och hur de kopplar till teknologierna och hur vi kan utnyttja volymerna. Det intressanta är de data enheterna genererar, inte enheterna i sig. Vilka värden som kan skapas beror på vilken bransch det handlar om, det skiljer sig för exempel till för fabriksmiljö och smarta städer.
Vilka aktörer gynnas av utvecklingen av internet of things?
– Framförallt de som har möjligheten att omvandla data till värden och har kunskaper om plattformarna. Vi har plattformar och infrastruktur till att möjliggöra internet of things och göra det skalbart.
Visionärt, hur ser ni på människans roll när det är maskiner som sköter affärer och kommunikation?
– Den frågan kommer så gott som alltid upp när det gäller automation och löpande band-principen i exempelvis bilindustrin. Det man måste komma ihåg är att med digitalisering får människor nya roller och kan ta på sig andra uppgifter, vilket det behöver finnas strategier för. Mycket kan automatiseras, men till en viss gräns. Människor är alltid bättre på samarbete, interaktion och beslutsfattande. Man får inte glömma bort att människor vill ha roligt också, det är en stor drivkraft för digitalisering och internet of things.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...