VECKANS STORYTELLER. Emanuel Karlsten är journalist, sociala medier-föreläsare, krönikör på Breakit och driver Mediepodden. Han har även en bakgrund som sociala medier-redaktör på Expressen och nyhetskrönikör på DN. Denna vecka figurerar han som Veckans Storyteller.
Vilka är komponenterna i framgångsrik storytelling, enligt dig?
”Det handlar att veta vem man är, var man kommer från och var man är på väg. När man vet det så handlar det nog allra mest om att se och hitta berättelser runt omkring dig som beskriver den resan. Och hela resan, inte bara framgångarna, utan även motgångarna och även de gånger man inte är färdig med ett svar. Transparensen och öppenheten här är grundläggande för att bygga berättelser. Det är hela skillnaden på om den som lyssnar kan vara med eller inte”, skriver Emanuel Karlsten som Beaconomist får tag på via mejl.
Vad kan man uppnå med en story och hur ska man göra?
”Det man kan uppnå är en förståelse och ett engagemang för dig och det din berättelse handlar om. Och det du ska göra är väl att följa de komponenter nyss nämnda och vara vaksam på vad du kan använda för att fortsätta bygga berättelsen”.
Vad utmärker ditt eget historieberättande?
”Genom att jag inte tänker på det. Stunden jag går ner i detalj och blir för strategisk är stunden jag förlorar autencitet. Jag försöker vara jag, skriva om det jag går igång på, engagera andra i det jag engageras. Och givetvis försöka förstå hur jag kan förklara det på ett sätt som andra kan relatera till”.
Hur har du lärt dig att bli en historieberättare?
”Genom att berätta. Lyckas, misslyckas och försöka igen”.
Hur gör du när du sätter dig ner och ska skapa en story/historia?
”Jag försöker nog tänka hur jag skulle återberätta en händelse för en kompis. Och försöka strukturera upp det så att det blir så lättbegripligt och attraktivt som möjligt. Hur jag suger in någon i min historia och smittar med det som jag själv funnit är mest intressant eller engagerande.”
Hur anpassar du din story utifrån olika format?
”Varje kanal har väldigt olika förutsättningar, men publiken kan också variera kraftigt på en kanal och kräva att tilltalet ändå blir väldigt olika, trots att det är samma kanal. För mig handlar det om att studera vad människor engageras av just nu, på varje kanal och fundera på hur och vad jag kan tillföra till det samtal som redan pågår. Sedan väljer jag nog innehåll, bild eller video eller vad det nu kan vara, utifrån vad som finns tillgängligt och känns relevant.”
Hur tänker du dramaturgiskt i ditt historieberättande?
”Att gå djupt i mig själv och hitta det jag berörs av. Ju mer jag berörs, ju lättare är det att få andra att bli berörda. Ju bättre jag är på att förklara varför jag berörs och varför andra ska beröras, desto lättare får det fäste.”
Vilka känslor anser du skapar störst genomslag?
”Igenkänning. Men rent konkret är det humor, kärlek och upprördhet som är känslorna som är mest smittsamma.”
Hur anser du att området storytelling utvecklas?
”I att allt fler företag ser värdet av det. I att de inte behöver vänta på att medier ska berätta deras historia, utan att de genom digitala kanaler har möjligheter att nå publiken direkt själva. Om de bara lyckas berätta på ett relevant och engagerande sätt.”
Hur tjänar man pengar på en story idag?
”Bra fråga. Jag jobbar nog inte så och tänker nog inte så.”
Vilken är din favoritstory?
”Kära pappa.”
EMANUEL KARLSTENS FEM SNABBA TIPS FÖR EN INTRESSANT STORY
* Försök koncist formulera varför andra ska bry sig om din berättelse.
* Ha en tydlig avsändare, helst en person, bakom berättelsen. Folk har svårt att skapa relationer till ett varumärke.
* Var tillåtande, experimentera, gör fel, ha en låg tröskel och gör hellre många små, bra saker, än få stora.
* Studera noga vad människor berörs av, pratar om.
* Studera de som lyckas, härma och kopiera dem.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...