Den klassiska modetidningen Elle förlänger sitt redaktionella innehåll med influerar-poddar.
Långt innan buzzordet influerare började regera hämtade varumärket Elle styrka i sina modeprofiler och bloggare. Under framväxten av nya digitala kanaler breddar Elle sitt utbud med audio genom profilstarka poddar.
Sedan tidigare producerar Elle Kakan Hermanssons podd Under huden och Anja Forsnor och Nina Campionis podd Världens bästa människor. Nu lanserar Elle även Billgren Wood med Elsa Billgren och Sofia Wood.
– Vi kommer förmodligen att lansera ett par till under nästa år, säger Lisa Arnell, digital sajtansvarig redaktör på Elle och poddansvarig på varumärkesnivå och berättar vidare:
– Jag ser det dels som en förlängning av vårt redaktionella innehåll, i en ny kanal, men också ett sätt att jobba mer och närmare med våra influerare. Vi ser dem som medarbetare till hela varumärket och vill göra så mycket som möjligt med dem – i alla möjliga kanaler och forum.
Det finns ännu ingen podd-avdelning på Elle. Det är Lisa Arnell som sköter poddarna på varumärkesnivå för Elles del och stöds av en säljorganisation som sköter samarbeten, klippare som gör post production och även stöd från podd-plattformen Acast som har ett samarbete med Aller Media och distribuerar Elles poddar.
– Vi distribuerar via Acast och har en dialog med dem inför lansering och kring olika frågor som dyker upp. De säljer också annonser och sponsorskap i våra poddar.
Hur funkar det när ni knyter an profiler till Elles poddar?
– I dagsläget gör vi bara poddar med våra befintliga influerare, och i de poddar jag nämnde är de i huvudsak bloggare på Elle.se. Men en influerare behöver inte vara en bloggare, hen kan ju vara aktiv och/eller stor i någon helt annan kanal, och vilja göra en podd med oss. I dagsläget jobbar vi inte med någon sådan men framöver kan jag absolut tänka mig att göra det, det vore till och med roligt. Om någon skulle vilja ha vår hjälp med att producera en podd och bli en influerare för oss, i kanalen podcast, så vore det superkul. Mejla mig i så fall bara.
Hur ser affärsmodellen ut för poddarna?
– Reklamspottar och sponsorskap i huvudsak. Sedan kan man så klart göra andra aktiveringar med podcastprofilerna, kopplat till podden, som i sin tur genererar intäkter.
Vad kommer innehållet att bestå av i nya podden Billgren Wood?
– Elsa och Sofia har själva sagt att de ska bjuda på spaningar mot nästa avokadomacka, William Morris-tapet och fredagsbukett och det summerar huvudinnehållet rätt bra tycker jag.
Vilka är målgruppen?
– Trendintresserade personer som vill få koll tror jag kommer att uppskatta den mycket. Jag tror den kommer att nå ut rätt brett.
Hur marknadsför ni podden?
– I huvudsak i våra egna kanaler, Elsas blogg besöks av mellan 100 000-150 000 människor varje månad och hela Elle.se drygt 300 000 varje vecka så vi når många personer tillsammans. Då har vi inte räknat med våra sociala kanaler. Sedan har vi ju ett nätverk av andra varumärken inom Aller media som jag gissar kommer att lyfta detta redaktionellt, ämnena som tas upp är relevant innehåll för till exempel Elle Decoration och Elle mat och vin, säkerligen även Femina.
Hur många ska ni nå?
– Vi har inte satt något mål initialt, vi ska se hur den går i början innan vi gör det. Vi hoppas så klart att den kommer att upptäckas och gillas av många, den har potential att bli stor.
Har ni några utvecklingsplaner för poddarna du kan berätta om?
– Inget konkret jag kan berätta om nu. Men jag tror inte jag avslöjar för mycket om jag säger att vi har en dialog med flera av våra influerare på Elle kring olika podcastformat. Vi ser det helt klart som en framtidskanal och något vi vill jobba mer med.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...