Nätauktionsjätten Ebay ska mäta konsumenters hjärnaktivitet för att ta reda på vad de går igång på under shoppingupplevelsen.
Ebay lanserar vad det kallar den ”första undermedvetna shoppingupplevelsen” där shoppingbesökare får ett headset på huvudet som mäter hjärnsignaler och som ska hjälpa företaget att identifiera vilka produkter och moment som inspirerar konsumenterna till köp. Detta rapporterar Campaign.
Headsetet använder sig av elektroencefalografi (EEG) som är en metod för att mäta hjärnbarkens elektriska aktivitet med hjälp av elektroder. Med headsetet hoppas Ebay hitta ett sätt att skapa en digital och personifierad shoppingkundvagn, baserad på hjärnaktivitet snarare än aktiva val av konsumenten.
Projektet går under namnet The Art of Shopping och lanseras i samband med Ebays nya hemsida byggd på artificiell intelligens och maskininlärning där Ebay ska skapa en mer personlig shoppingupplevelse för att sina kunder.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...