E-handelsjätten Ebay lanserar två visuella sökverktyg där användarna ska kunna använda sina egna bilder för att hitta produkter på sajten, rapporterar TechCrunch.
Ebays nya visuella sökverktyg heter Image Search och Find it on Ebay och använder datadriven visuell identifiering så att användarna ska kunna använda sina egna mobilbilder för att hitta matchande produkter från Ebays produktlager.
Med verktyget Image Search kan användarna ta en bild på något de vill köpa för att sedan köra bilden genom Ebays tjänst och få förslag på produkter som matchar, åtminstone visuellt.
Enligt TechCrunch säger Ebay att företaget har en produktkatalog om 1,1 miljarder produkter.
Det andra verktyget, Find it on Ebay, kan användas till att via sociala medier och webb söka fram produkter de är intresserade av och sedan dela bilden med Ebay som sedan listar liknande produkter i lager.
Enligt Ebay är båda verktygen redan lanserade till Android medan Image Search även finns tillgänglig via Ios.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...