Återförsäljaren av golfutrustning Dormy Golf har tagit fram en serie filmer till företagets sociala medier-kanaler där Dormys anställda i expertroll tar upp ämnen kring golfutrustning och söker interaktion med användarna.
– Syftet med filmerna är att se till att lära svenska golfare, och våra kunder, lite mer om golfutrustning. Vi har så duktig och välutbildad personal som kan allt och lite till och det är kul att kunna dela med sig av deras kunskaper på andra sätt än bara i våra varuhus, säger Tobias Bergman, kommunikationschef och pr-ansvarig på Dormy Golf och fortsätter:
– Vi tror att det bygger på förtroendet för Dormy och vad vi står för och skapar långsiktiga relationer med kunderna.
I filmerna ska Dormy förmedla vad som är viktigt att tänka på inför ett köp och påminna om frågor som kan vara kloka att ställa i butiken.
– Sedan handlar det förstås också om att väcka intresse och nyfikenhet för olika typer av produkter och deras egenskaper. Vi vill se till att kunderna tycker att det är lika roligt med golfutrustning som vi gör.
Primärt syftar insatsen till att bygga relation, snarare än att sälja, förklarar Tobias Bergman.
– Men förutom direkt information, som antal visningar, snittid per visning, prenumeranter på vår Youtubekanal och klickfrekvens i nyhetsbrev, så kommer vi också att koppla filmerna till olika kampanjer och aktiviteter för att se om och i så fall hur de också genererar försäljning.
I filmerna har Dormy definierat ett antal frågeställningar, baserat på vilken typ av frågor som är vanliga för butikpersonalen att få.
– Det handlar delvis om att döda några vanliga myter som finns, men också om att beskriva saker som är viktiga att ta hänsyn till innan köpet.
Hur har ni tänkt kring tonaliteten i filmerna?
– Vi har alltid varit mån om att Dormy uppfattas som ett folkligt och vänligt företag som tycker om sina kunder, så det är ett anslag som är viktigt att föra fram i filmerna också. Sedan vill vi vara väldigt inkluderande i vårt tilltal och inte förutsätta att alla är bekanta med det fikonspråk som ibland omgärdar golfen. Dessutom ska man kunna lita på det vi säger, så vi är oerhört noggranna med fakta.
Hur ska filmerna engagera användarna?
– Eftersom vi sprider dem till stor del via sociala medier så försöker vi ha ett engagerande anslag med rappa texter som gärna avslutas med en fråga eller uppmaning. Vi tror ju att många som ser dem kan känna sig träffade i vissa delar, eller känner någon som budskapet verkligen stämmer in på, och detta uppmuntrar till ytterligare spridning.
Vilka kpier använder ni till att mäta resultatet?
– Vi kommer givetvis att snegla på hur många som tittar, hur länge de tittar och om filmerna bidrar till att våra besökare stannar längre på vår sajt. Men primärt handlar det om att sprida kunskap och bygga relation. Så länge vi är nöjda med innehållet och ser att det skapar engagemang hos kunderna så är vi nöjda.
Hur har resultatet sett ut hittills?
– Vi har börjat sprida en del av filmerna och primärt uppmärksamma dem via sociala medier, enligt ett schema. Utöver detta har vi inte marknadsfört dem mer än så och heller inte ännu börja sprida dem på bred front i våra nyhetsbrev och på vår sajt. Men de reaktioner vi har fått har enbart varit positiva och filmerna har skapat en del engagemang, även om vi tror att det kommer att växa ännu mer framöver.
Hur mycket pengar har ni lagt på serien?
– Det behåller vi för oss själva.
Bakom kampanjen står contentbyrån Glory Days. Dormys kommunikationsavdelning har tagit fram alla manus i samråd med företagets produktexperter.
Diskussioner kring utrustning engagerar målgruppen, det vet Dormy. För att skapa intresse har varje film har en titel som väcker nyfikenhet för att sedan avhandla ämnet och inte sällan avsluta med att uppmana till ett besök i varuhusen eller online. Att använda Dormys egen personal som budskapsbärare var ett självklart val då personifiering och genuinitet är viktigt. Dessutom har vi möjlighet att lyfta fram den höga kunskapsnivå som personalen i varuhusen besitter. Mottagaren får uppleva Dormys expertis, tillgänglighet och även varuhusmiljö och summan av detta leder förhoppningsvis till ökad trovärdighet och anknytning till varumärket, förklarar Johannes Stenson, motion editor på Glory Days.
Vilka redigeringsverktyg har ni använt er av i framtagandet av Dormys filmer?
– Vi använder oss av Adobes verktyg för rörlig bild – Premiere Pro och After Effects. Programmen jobbar tillsammans i realtid och ger ett dynamiskt arbetsflöde hantering av bild, ljud och grafik.
Några spännande verktyg vid filmning?
– Vi uppfann inte hjulet på något sätt men vi ville skapa en känsla av fart och rörelse i filmerna för att hålla energin uppe och lät personerna röra sig i varuhuset samtidigt som de pratade med målgruppen. Detta kompletterat med tydliga närbilder vid behov gav en bra tempokänsla samtidigt som det blev tydligt.
Vilka sociala medier-verktyg har ni använt?
– Youtube fick fungera som grundplattform för att sedan kunna bäddas in i bland annat Dormys webbmiljö. Filmerna har även laddats upp till Facebook och Instagram, på den sistnämnda plattformen i form av korta pushar som uppmanar att gå vidare till fullängdsfilmerna i andra medier. Dormy har själva gjort ett fantastiskt jobb med inläggstexter som skapat stort engagemang hos målgruppen.
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

