Digitala designbyråns Doberman kreativa chef om branschen 2017 och design-spaning inför 2018.

Tove Blomgren är kreativ chef på Doberman. För Beaconomist delar hon med sig av de viktigaste sakerna som hände i branschen under 2017.

FILTERBUBBLOR
– 2017 var året när resultatet av det amerikanska presidentvalet, fake news, och det polariserade debattklimatet i Sverige fick oss att vakna upp och förstå problematiken med algoritmer som bara ger oss precis vad vi själva tror att vi vill ha och som bekräftar våra egna övertygelser. Tech-branschens roll som självutnämnd världsförbättrare ifrågasätts av allt fler, säger Tove Blomgren.

SHOPPA MED RÖSTEN
– Design av användargränssnitt bortom våra skärmar började slå igenom på allvar under 2017, med röststyrning som det kanske mest talande exemplet. I USA har Amazon och Google redan sålt uppåt 30 miljoner smarta högtalare där människor använder rösten för att planera och handla direkt från sina favoritbutiker. Nästa år kommer dessa röstplattformar till Sverige och på svenska. Blir det lika populärt här?

DIGITAL ACCELERATION
–Digital transformation blev äntligen liktydigt med att förändra kärnaffär, organisation och arbetssätt, istället för digitalisering av traditionella tjänster. Till och med några av Sveriges minst digitaliserade branscher och företag har vaknat och börjat jobba kundcentrerat. Storföretagen som ligger i framkant har tagit nya kliv genom att starta innovationslabb – gärna med namnet ’X’ på slutet.

Hur utvecklades Dobermans affärer och marknad under 2017?
– För oss har 2017 befäst bilden av vilka omfattande förändringar som många bolag står inför för att kunna konkurrera. Vi växer och utvecklas i takt med den förändringen. Speciellt genom det ökade behovet av att kunna röra sig blixtsnabbt och obehindrat mellan strategi och utförande där vår kompetens efterfrågas allt mer.

Tove Blomgren listar trenderna hon räknar med för 2018.

EN RÖRELSE FÖR ETISK DESIGN
– Som en följd av att vi börjat se teknikens baksida, både politiskt och socialt, föds nya rörelser kring social tech och etisk design. Till exempel Time Well Spent med Tristan Harris i spetsen som har ett kritiskt förhållningssätt till hur den så kallade uppmärksamhetsekonomin påverkar människor och samhället i stort. På Doberman har vi en ständigt pågående diskussion om hur vi designar tjänster som – på riktigt – är till för människors bästa, som ett led i den utvecklingen var vi nyligen med och grundade initiativet Time Well Spent Sweden.

DINA DATA ÄR DINA
– Data fortsätter att spela en nyckelroll som bränsle för ai, personifiering och smarta algoritmer. 2018 kommer att handla om hur vi skyddar och hanterar denna data, aktualiserat av massiva dataläckor och avregleringen av nätneutralitet i USA. Genom GDPR, EUs nya dataskyddslag, kommer konsumenter att få tillgång till och kontroll över sin egen data. Räkna med nya affärsområden med personliga data som valuta under åren som kommer.

NÄSTA GENERATION DESIGNSYSTEM
– I takt med att UX-design har blivit en mogen disciplin föds ett djupare systemtänk och standardisering av gränssnitt. Nu är det inte bara form och layout som systematiseras, utan hela flöden och interaktioner. I bästa fall leder det till att designers kan lägga energi på att lösa de verkligt svåra problemen istället för att uppfinna hjulet. Dessutom slipper användare hela tiden lära sig nya sätt att navigera, logga in eller handla.

Vilka tre saker tycker du är mest spännande i din mobil just nu?
– Kameran på mobilen har utökat sin funktion från selfies till att bli en integrerad del av digitala tjänster. Apples ar-kit har under året gett möjlighet till några av de mest ’wowiga’ nya apparna – från projicerade linjaler som Measurekit till virtuella möbler i Ikea Place.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...