Regeringen har fattat beslut om att inrätta en myndighet för digitaliseringen av den offentliga sektorn i Sverige. Myndigheten är en del av ett större försök att skapa en smartare offentlig förvaltning.
Det första som händer är att en särskild utredare får i uppdrag att få myndigheten på plats i Sundsvall. Utredaren är Bengt Kjellson, generaldirektör för Lantmäteriet. Myndigheten ska vara på plats 1 september 2018. 50-60 personer ska jobba där.
MYNDIGHETEN SKA
* Bistå regeringen med underlag för digitalisering för den offentliga sektorn och verka för en ökad digitalisering av densamma.
* Samordna, utveckla, förvalta och tillhandahålla en nationell digital infrastruktur för den offentliga sektorn och främja användningen av denna. Det kan handla om att öka standardiseringen för informationsutbyte och säkra tillgången på e-legitimationer.
* Verka för en öppnare förvaltning som stödjer innovation och delaktighet, bland annat genom öppna data samt öppen och datadriven innovation i den offentliga sektorn.
* Samordna och stödja den offentliga sektorns arbete med användardriven verksamhetsutveckling. bland annat stöd i vid digitala investeringar.
* Ansvara för E-legitimationsnämndens uppgifter samt en del av de uppgifter och uppdrag som har utförts av Skatteverket, Ekonomistyrningsverket, Expertgruppen för digitala investeringar, Riksarkivet, Tillväxtverket samt Post- och telestyrelsen.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...