Byggvaruhandeln ligger efter övriga e-handeln i digitalisering. Det vill Woody utnyttja till att erövra första platsen bland proffsbygghandlarna.
Woody säger sig vara Sveriges äldsta kedja för byggvaror och bland de tre största vad gäller volym med XL som etta och Beijer och Optimera som övriga huvudkonkurrenter. Nu vill Woody ta ett digitalt kliv framåt.
– Det händer jättemycket på marknaden, så vi har tagit ett rejält omtag, säger Woodys vd Fredrik Johanson, och utvecklar:
– Det har blivit mer komplicerat och vi kan inte göra allt själva längre.
Traditionellt levererar Woody typiskt till ”King cab-företagen”, alltså de små byggbolagen. Woody är en så kallad frivilligkedja, där några handlare även levererar till konsument. Bland de lokala konkurrenterna finns även Karl Hedin i Dalarna och Derome i västra Sverige.
– Vi började jobba ihop som kedja 1944, lokalt finns vi sedan slutet på 1800-talet, och det har länge handlat om att finnas på lokala orter med rätt sortiment, men digitaliseringen ändrar premisserna. Produktegenskaperna blir tillgängliga för alla, kunderna blir mer pålästa och kraven på varuflödena ökar. Att jobba som frivillig fackkedja kommer inte att funka. Handlarna i kedjan måste ta hjälp av varandra. Det är den modellen vi ska titta på.
Woodys digitaliseringsarbete innebär bland annat att plocka upp de bästa logistiklösningarna som används och bygga ett gemensamt logistiksystem, skapa centrala informationssystem för handlarna, sätta upp en e-handel.
– Det är ett konstant utvecklingsområde. Vi har lagt mycket tid på våra digitala affärer i en första etapp, sedan ska vi göra 2.0 av de. Vi lägger 30-40 av våra investeringar på digitalisering de kommande fem åren, säger Fredrik Johanson, som tänker sig att Woody ska ”springa ikapp andra branscher som är mer konsumentstyrda”.
Målbilden?
– Vi har 92 anläggningar och finns i stort sett i hela Sverige. Sättet att driva anläggningar i dag är att uppsökande och avropande. Den framtida kundrelationen blir mer digital och online. Vi kommer att erbjuda både konsumtion och informationssökning online.
En del i strategin är att Woody kopplar upp sig som leverantör till byggjättarna JM och Peab.
– Vi knyter avtal med dem, för att ta kraven de ställer på oss och utveckla våra processer. De har helt andra krav på ledtider och med mycket större volymer och möter dem mycket tidigare i byggprocessen.
Med hjälp av byggjättarna ska Woody utveckla processer och system som gynnar även de mindre kunderna, som på köpet får hållbarhetskraven tillgodosedda som byggjättarna inför.
– Det kommer att hända mycket när det gäller vem som egentligen köper, producerar och förmedlar byggvaror. Jag ser en bild där vi blir med en logistik och försäljningsbyrå än en traditionell bygghandel där man klämmer och vrider på en två-tum-fyra. Där har har vi Peab och JM uppkopplade och pratar systemlösningar med oss.
Woody har satt upp ett eget dreamteam som jobbar med digitaliseringsprojektet med hjälp av bemanningsbyrån Inhouse. I teamet ingår konsulter från mediebyrån Bright Media, reklambyrån MMX, Olle Axelsson som bland annat är kopplad till pr-byrån Narva och webbyrån Delta.
– Det innebär att vi inte bemannar upp på marknadssidan utan försöker managera få partners och ha en bra kunskapsöverföring. Ska kan man ge sig in på digitalisering krävs så otroligt mycket kompetens på så många områden. Och när vi som bolag byggt upp detta, har bilden ändrats en gång till.
I takt med att digitaliseringen rullas ut, kommer Woody också att utveckla sin kommunikation och marknadsföring.
– Vi sätter ett tydligare centralt paraply. Vi ska tillsammans går ut och prata om vad vi står för. Vi räknar med att den nya (kommunikativa) plattformen är klar i augusti.
Även om inte alla tidningsannonser kan ersättas, kommer nya Woody att visa upp sig i digitala kanaler.
– Vi måste ju jobba med de nya kunderna som är mer digitala.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...