Jakten på de vassaste kompetenserna bland digitalbyråerna rasar som aldrig förr. Lönerna pressas upp. Och nu börjar även uppdragsgivarna tävla om de vassaste stjärnorna. Det visar Beaconomists genomgång.
OSKAR SPARRELJUNG, BYRÅLEDARE PÅ OTTOBONI I STOCKHOLM
Hur ser ert behov av ny arbetskraft ut idag?
– Ottoboni är ju en del av Nordic Morning och vårt totala rekryteringsbehov i Stockholm ligger säkerligen runt ca 20 personer just nu. Vi försöker se till helhetsbehovet inom koncernen, säger Oskar Sparreljung.
Vilka typer av kompetenser efterfrågar ni mest just nu?
– För Ottobonis del letar vi just nu framförallt utvecklare men även UX designers, designers och produktionsledare. För Nordic Morning som helhet handlar det även om roller såsom webbanalytiker, data scientists, strategikonsulter inom digital transformation samt seniora kundansvariga.
Om ni hittade rätt personer, hur många skulle ni kunna anställa?
– Inom Ottoboni, som representerar Service Design-verksamheten inom Nordic Morning, handlar det om ca 5-10 personer.
Hur arbetar ni för att hitta rätt folk?
– Nätverkande, rekommendationer och kontakter är vanligast men även med hjälp av rekryteringsföretag, genom deltagande på event och även via annonsering. Alltså olika typer av sätt och forum som vi lärt oss fungerar för att hitta spännande personer.
Hur gör ni för att attrahera rätt folk?
– Vi jobbar ständigt med att vara en så intressant, spännande och bra arbetsgivare som möjligt. Det handlar i stort om vår strävan efter hög medarbetarnöjdhet (vilket vi följer upp löpande), att erbjuda och efterleva goda arbetsvillkor och framförallt, för dom flesta, att erbjuda spännande och utmanande kunduppdrag. Där blir vår kundportfölj med välkända och ambitiösa kunder, som sätter stort förtroende till oss och lägger stort ansvar hos oss, en viktig del. Det tillsammans med att vi kan erbjuda våra medarbetare ett team med närliggande och kompletterande kompetenser skapar bra förutsättningar att nå sin egna utvecklingspotential, likväl som kunders och byråns utveckling. Det upplever vi attraherar rätt folk.
Hur utvecklas lönerna inom digital- och webbbyråbranschen?
– I linje med marknaden i största allmänhet, avslutar Oskar Sparreljung.
LISA LINDSTRÖM, VD PÅ DOBERMAN
Hur ser ert behov av ny arbetskraft ut idag?
– Vi rekryterar kontinuerligt inom alla kompetenser, säger Lisa Lindström.
Vilka typer av kompetenser efterfrågar ni mest just nu?
– Just nu letar vi specifikt efter förmågor inom affärsutveckling, tech och ux.
Om ni hittade rätt personer, hur många skulle ni kunna anställa?
– Vi har förmånen att vara en välkänd och relativt attraktiv arbetsplats och hittar därför oftast rätt personer. Vi anställer precis så många vi tycker vi ska anställa utifrån hur vi vill växa. Men tillväxttakten varierar så klart från år till år beroende på hur vi vill utveckla bolaget. Viktigast av allt är dock att vi aldrig har haft som mål att växa. Om det hade varit målet skulle vi vara dubbelt så många. Men för oss är tillväxt så mycket mer än antal människor. För oss handlar det om utveckling av bolaget och vad vi åstadkommer i sin helhet. Den filosofin har gjort oss starka i snart 20 år.
Hur arbetar ni för att hitta rätt folk?
– Operativt ligger grunden för vår rekrytering i alla medarbetarnas samlade breda nätverk. Någon vi känner som känner någon som känner någon som hört talas om någon. Alla medarbetare bidrar och tipsar om vem deras framtida drömmedarbetare ska vara. All rekrytering utgår från att hitta människor som vi känner kan utmana oss, inte bara mer av samma.
Hur gör ni för att attrahera rätt folk?
– Vi fokuserar på att leva precis som vi lär. Det vill säga att vi sätter ambitionsnivån på allt vi gör extremt högt – vilket attraherar de bästa. Vi har rätt mix av utmanande uppdrag där vi hela tiden prövas att tänka om och utvecklas – vilket attraherar de som inte är rädda för att ta sig an det okända. Och vi ser till att skapa en arbetsmiljö som är bäst i klassen – vilket attraherar människor med hjärta. Ryktet om att vi jobbar målmedvetet inom allt detta sprider sig fort. Det räcker.
Hur utvecklas lönerna inom digital- och webbbyrå-branschen?
– Relativt stadigt de senaste 5 åren. Det hänger så klart ihop med kundernas ökade förståelse för hur affärskritisk kompetens det är, avslutar Lisa Lindström.
PETRA BLIXMAN, VD PÅ BAZOOKA
Hur ser ert behov av ny arbetskraft ut idag?
– Vi har ett ständigt behov av seniora Episerver/Dotnet-utvecklare som känner sig bekväma med att ta tech lead i våra kundprojekt. Sedan tackar vi inte just nu nej till app- och back end-utvecklare eller UX-designers, vi är alltid öppna för trevliga, drivna och internetgalna personer, säger Petra Blixman.
Vilka typer av kompetenser efterfrågar ni mest just nu?
– Episerver/Dotnet-utvecklare, utan tvekan.
Om ni hittade rätt personer, hur många skulle ni kunna anställa?
– Vi har budgeterat för att kunna anställa 2-3 personer till år, men om/när rätt person dyker upp är det svårt att säga nej, även fast vi kanske inte riktigt har planerat för det.
Hur arbetar ni för att hitta rätt folk?
– Vi jobbar framförallt med våra egna kanaler, vår webbplats och våra sociala medier. Vi brukar också leta i våra egna nätverk, pokear och addar intressanta personer på Linkedin. Jag och min kollega Fredrik drev tidigare ett internt projekt som vi kallade för Projekt Gert van der Graaf. Vi tänkte att om vi intensivt stalkade och kontaktade folk på Linkedin skulle vi hitta vår nästa Episerver-stjärna, det gick dock inget vidare, så vi la ner projektet. Säkert lika bra det, haha.
Hur gör ni för att attrahera rätt folk?
– Vi jobbar löpande med våra sociala kanaler där vi försöker visa hur det är att jobba här på Bazooka, vilka kunder och projekt vi jobbar med och hur stämningen är här. Sen är ett av våra mål med byrån att hela tiden öka medarbetarnöjdheten, så att vi som redan jobbar här vill rekommendera Bazooka som arbetsplats.
Hur utvecklas lönerna inom digital- och webbbyrå-branschen?
– De går stadigt uppåt, men vi har svårt att konkurrera lönemässigt med konsultbolag och startups med riskkapitalister i ryggen. Det vi kan erbjuda är sånt som kanske är svårare att visa på ett papper, som t ex gemenskap, teamkänsla, stämning, utveckling och en hållbar arbetsmiljö, avslutar Petra Blixman.
KENNETH KARLSSON, VD PÅ NETRELATIONS
Hur ser ert behov av ny arbetskraft ut idag?
– Det är starkt. Jag har massa tjänster ute och jobbar för glatta livet för att anställa fler. Det är arbetstagarens marknad kan man säga, säger Kenneth Karlsson.
Hur många vill ni anställa?
– En head count på 15 personer i år, skulle jag säga. En nettotillväxt budgeterat uppåt 15-20 procent.
Vilka typer av kompetenser efterfrågar ni mest just nu?
– Vi växer mest inom tech-tjänster. Olika tjänster inom UX, service design, experience design. Mer och mer efterfrågas verksamhetsutvecklare med en digital twist, i takt med marknadens utveckling.
Kenneth Karlsson fortsätter:
– Sedan finns även ett behov av att producera tjänster och vi söker gränssnittsspecialister, vilket är mer eftertraktat än back end-utvecklare för oss just nu.
– Jag vill även säga att vi är en aktör som försöker profilera oss att stå för kvalitet snarare än kvantitet och därför söker vi mer seniora personer med erfarenhet, snarare än unga talanger.
Hur arbetar ni för att hitta rätt folk?
– Vi har tre olika sätt. Det viktigaste sättet är via vårt eget nätverk och våra medarbetares vilja och förmåga att rekrytera branschkollegor. Så vi jobbar internt med employee branding. De som rekryteras hit via kontakter är därför oftast ävldigt bra människor med en hög engagemangsgrad. Det är det vanligaste sättet vi rekryterar.
– Det andra sättet vi rekryterar är genom att vara aktiva med sociala medier och proaktiv employee branding för att nå ut med bilden av oss, bortom vårt eget nätverk. Det är en strategi som har varit ganska framgångsrik.
– Det sista sättet är att gå via rekryteringsspecialister. Men det är väldigt så av dem som levererar. Vi har hittat ett par som levererar kvalitativa tjänster men annars är det skrämmande låg kapacitet.
Kenneth Karlsson berättar att Netrelations även befinner sig ute bland skolorna för att hitta rätt personer.
– Vi sitter i ledningsgrupper och föreläser vid skolutbildningar och vi har blivit mer seriösa i vår kvalificering att få rätt folk som vi verkligen vill anställa.
Hur utvecklas lönerna inom digital- och webbyrå-branschen?
– De utvecklas mycket snabbare än vad resten av samhällets löneutveckling gör rent generellt. Vi har kontor i Stockholm, Malmö och Göteborg och det är lönepress på alla orter men jag kan berätta att den är absurd i Stockholm.
Vad är det som driver den utvecklingen?
– Min analys är att vi förlorar ytterst få till andra konsultbolag, för de bjuder inte över. Vårt största hot ligger hos kund, när företag bygger sin egen kompetens, för de rekryterar och lönesätter utifrån en värdeprincip som inte är baserad på något timarvode eller liknande. Vill en bank ha UX-specialister anställda för att bygga en internetbank så betalar de vad som helst.
Vad är en ”absurd snittlön” i Stockholm?
– Det är svårt att säga. Det kan vara ingångslöner som för några år sedan låg på 20-25 000 kronor och nu är 30-35 000. Konsulter med fem års erfarenhet förväntar sig mellan 50-60 000 tusen och de seniora arbetstagarna förväntar sig uppåt 70-80 000, avslutar Kenneth Karlsson.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...