Facebook, Google, Bing och Twitter har alla enats om att delta i det externa initiativet The Trust Project vilket är tänkt ska visa användare skillnaden mellan trovärdig journalistik och fake news.
Med samarbetet kommer Facebook att lansera Trust Indicators där användare kan ta del av transparent information om en nyhetsorganisations etik och praktisk verksamhet, rapporterar The Drum.
En ikon kommer att finnas bredvid artiklar i Facebooks nya News Feed och genom att klicka på ikonen kan användarna ta del av information som publicisterna har delat om sina organisationer.
Google anser att ikonerna kommer att häjlpa Google att göra sina algoritmer bättre och identifiera trovärdig journalistik och lättare synliggöra den för användarna.
Bland de nyhetsmedier som deltar i initiativet inledningsvis återfinns tyska dpa, The Economist, The Globe, The Mail, The Independent Journal Review, italienska La Repubblica, La Stampa, Trinity Mirror och The Washington Post.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...