Miriam Olsson Jeffery, tar klivet över från Svenska Dagbladet till DI Digital den 15 september. Men San Francisco och Silicon Valley, det gör hon inte. Här bjuder hon på amerikanska tech- och mediespaningar.

De tre hetaste techdiskussionerna San Francisco?
– Det finns så mycket som är hett, som…

– Apple Watch, även om den smarta klockan, enligt många, verkar vara den bästa på marknaden och Apple har sålt en hel del hittills ställer många sig frågan vad man egentligen ska ha den till?

– Ännu högre investeringsbelopp. A-rundorna har ökat drastiskt. 2014 växte de med 64 procent jämfört med året innan, enligt statistik från CB Insights. Är vi i en techbubbla?

– Baksidan av tech, de höga hyrorna, folk som blir vräkta, strukturarbetslöshet, skattelättnader för teknikbolag med mera.

Vad tar du med dig av amerikanskt medietänk till Dagens Industri, vad är de duktiga på i USA?
– Mäta och våga ta nya grepp. Det gäller inte alla medier så klart, men generellt upplever jag att amerikanska aktörer tar större risker och samtidigt följer upp det mesta de gör. I Sverige verkar medier många gånger lämna mycket till slumpen och gå på magkänsla istället för att följa upp och mäta för att justera. Det handlar till exempel om hur man driver trafik till innehåll från sociala medier, läs mer-länkar och nyhetsbrev med mera. Det görs på ett mycket mer strukturerat sätt och ofta med hjälp av en tredje part, något som börjar komma till Sverige.

Några amerikanska (digitala) medier som du ser som förebild? 
– När det gäller digitala medier så skulle det vara intressant att se något banbrytande, för just nu följer de flesta i varandras fotspår. Men det finns skarpa journalister och bra paketering. Några jag ser som förebilder…

– Sajten Recode.net som drivs av Kara Swisher och Walt Mossberg. Man behöver inte krångla till det så mycket och Recode har bra skribenter, bra artiklar och bra konferenser.

– New York Times, även om det är klassiskt. Tidningen kämpar på och har bra skribenter som får loss bra intervjuer. Vågar, eller kanske måste, prova på nya grepp och är med i de flesta medieexperiment, som exempelvis Facebooks instant articles och Twitters news tab.

Här i Sverige finns en stor dystopisk känsla kring mediebranschen, vid varje teknikskifte (papper till desktop, desktop till mobil) försvinner det annonspengar, ingen vill betala för nyheter, det är svårt att få en publik, etc, etc. Hur ser det ut i USA?
– Det är ju samma känsla här överlag, om än ännu mer dystopiskt och det började tidigare. Samtidigt finns det nyanda här i Silicon Valley, även om den mycket beror på riskkapital. Det har blivit hett att investera i och köpa upp mediestartups igen, men det innebär inte att det är lukrativt. Nyligen gick till exempel nyhetsappen Circa i graven, den Omni har tagit inspiration av. Och tekniksajten Gigaom dog i våras, då publikationen stod med för stora skulder.  

Vad hoppas du att DI Digital ska vara om tre år?
– Mycket. En betrodd och initierad källa som också ligger i framkant när det gäller hur innehållet presenteras, det vill säga inte som en traditionell sajt. Viktigast är att läsarna ska vilja ta del av det vi gör och komma tillbaka. Jag hoppas också att Di Digital ska ha växt på flera håll, med fler intressanta personer och projekt. Och att det ska vara ett lönsamt projekt från start och fortsatt, så att vi kan leverera riktigt bra journalistik även om tre år.

 

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...